Z pytania wynika, że w regulaminie wynagradzania pracodawca chce zamieścić zapis przyznający pracownikom odchodzącym na emeryturę odprawę w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia, a więc wyższej od tej ogólnie obowiązującej. Nie ma żadnych przeszkód, aby zmiana taka została wprowadzona.
Czy pracodawca może przyznać wyższą odprawę emerytalną
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownicy, których stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy albo emeryturę mają prawo do odprawy pieniężnej w wysokości odpowiadającej jednomiesięcznemu wynagrodzeniu. Prawo do takiej odprawy przyznaje Kodeks pracy, co oznacza, że jest ona świadczeniem powszechnie obowiązującym (art. 92¹kp).
Trzeba jednak pamiętać, że mimo, iż nowy zapis będzie korzystniejszy dla pracowników, jego wprowadzenie będzie wymagało zachowania takiej samej procedury, jak przy wprowadzaniu regulaminu wynagradzania. Jeżeli w firmie działają związki zawodowe zmiana ta musi być z nimi uzgodniona. Jeżeli zaś nie ma związków pracodawca sam decyduje o zmianie – nie musi jej konsultować z załogą. Natomiast załoga musi być poinformowana o wprowadzonym zapisie w sposób przyjęty w zakładzie. Co ważne, zmienione zapisy regulaminu wynagradzania wchodzą w życie dopiero po upływie 2 tygodni od dnia podania ich do wiadomości pracownikom.
Pracodawca chce wprowadzić w regulaminie wynagradzania zapis, że pracownikowi odchodzącemu na emeryturę przysługuje odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia. Pracodawca może wprowadzić taką zmianę w regulaminie wynagradzania. Kodeks pracy nie pozwala jedynie na stosowanie przepisów mniej korzystnych dla pracownika i takich, które naruszają zasadę równego traktowania w zatrudnieniu (art. 18 – 18³e, art. 772 kp). W zależności od zapisu wprowadzonych zmian pracownicy zachowają prawo do odprawy emerytalno-rentowej przysługującej na podstawie Kodeksu pracy albo je utracą (na konto tych korzystniejszych).
Wyższa odprawa emerytalna niejako zastąpi odprawę wynikającą z Kodeksu pracy – chyba że pracodawca wyraźnie zaznaczy w regulaminie, iż pracownicy mają prawo do obu świadczeń. Wtedy wyższa odprawa będzie traktowana jako odprawa dodatkowa.
Wyższa kwota odprawy ma przysługiwać tylko pracownikom odchodzącym na emeryturę. Jeżeli dokładnie taki zapis znajdzie się w regulaminie wynagradzania, to osoby odchodzące na rentę z tytułu niezdolności do pracy będą wyłączone z tego uprawnienia. Zachowają one prawo jedynie do odprawy kodeksowej, a więc w wysokości jednomiesięcznego, a nie trzymiesięcznego wynagrodzenia. Będzie to naruszeniem zasad równego traktowania i na pewno wzbudzi wątpliwości zarówno samych pracowników, jak i instytucji kontrolnych – w tym PIP. Aby tego uniknąć, warto w zapisie uwzględnić również pracowników spełniających warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Art. 183a, art. 772, art. 921, art. 24112 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.).
Zobacz także:
