Każdy nauczyciel, przed rozpoczęciem pracy w szkole, jest zobowiązany do przedłożenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenie to ma na celu udokumentowanie faktu, że nie był skazany za przestępstwo popełnione umyślnie. Dyrektor szkoły ma zatem prawo żądać informacji z KRK od każdego nauczyciela, z którym ma zostać nawiązany stosunek pracy. Zaświadczenie to składa się przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole.
Zatrudniony nauczyciel nie musi składać zaświadczenia z KRK
Dyrektor szkoły nie ma podstaw, by żądać od już zatrudnionych w szkole pracowników pedagogicznych zaświadczenia o niekaralności. Jeżeli ma wątpliwość co do niekaralności nauczyciela, może sam zwrócić się do Krajowego Rejestru Karnego z wnioskiem o wydanie informacji.
W przypadku skazania nauczyciela, sąd powinien poinformować dyrektora szkoły o tym fakcie. Jednakże nie zawsze taka informacja trafia do placówki oświatowej. W przypadku wątpliwości co do niekaralności nauczyciela, dyrektor szkoły, jako pracodawca, może osobiście zawnioskować o wydanie informacji o niekaralności swojego pracownika.
Należy pamiętać, że stosunek pracy nauczyciela wygasa m.in. w przypadku:
- prawomocnego skazania na karę pozbawienia praw publicznych albo prawa wykonywania zawodu lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,
- prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie,
- stwierdzenia, że nawiązanie stosunku pracy nastąpiło na podstawie fałszywych lub nieważnych dokumentów albo zostało dokonane z naruszeniem warunków określonych w art. 10 ust. 5 pkt 1-5 Karty Nauczyciela.
- art. 10 ust. 5 pkt 1-4 i ust. 8a, art. 26 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art 6 ust. 1 pkt 10 ustawy z 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 1036).
Zobacz także:
Tagi: Krajowy Rejestr Karny, nauczyciel
