Zasadnicza różnica pomiędzy premią a nagrodą pieniężną polega na tym, że premia jest składnikiem wynagrodzenia należnego pracownikowi za wykonaną pracę, w związku z czym ma charakter roszczeniowy. Oznacza to, że w razie ziszczenia się przesłanek premiowania pracownik ma prawo żądać od pracodawcy wypłaty tego składnika płacowego.
Premia bez konkretnych warunków jest nagrodą
Jeśli pracodawca przewiduje w regulaminie wynagradzania premię dla dyrektorów jednostek organizacyjnych, ale nie warunkuje jej przyznania od oceny ich pracy, to świadczenie takie jest uznaniowe. Pracownicy nie mogą go więc żądać. Tak wynika z nowego wyroku SN.
Z kolei nagroda ma charakter uznaniowy, co oznacza, że jej przyznanie jest uwarunkowane wyłącznie od woli pracodawcy. Pracownik nie może skutecznie domagać się przyznania mu nagrody. Może żądać jej wypłacenia, tylko w przypadku gdy otrzymał informację o tym, że pracodawca przyznał mu takie świadczenie.
O tym, czy dane świadczenie jest „premią” czy „nagrodą”, wcale nie świadczy jego nazwa, lecz przesłanki określające zasady jego wypłacania.
W sytuacji gdy praca, którą świadczą szefowie poszczególnych jednostek organizacyjnych w zakładzie pracy, nie podlega ocenie pracodawcy przy użyciu konkretnych, sprawdzalnych kryteriów, to świadczenie pieniężne za tak wykonaną pracę nazwane w zakładowych przepisach „premią” nosi znamiona nagrody. Pracodawca może (ale wcale nie musi) przyznać ją przedstawicielom tej grupy zawodowej.
Więcej na ten temat nowych wyroków SN można przeczytać w „Aktualnościach kadrowych”.
art. 78 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502).
Zobacz także:
Tagi: premia
