Zgodnie z art. 222 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych jeżeli otwarcie ofert następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert następuje niezwłocznie po usunięciu awarii. Rozwiązanie to pozwala zachować ważność wielu postępowań, które wcześniej podlegały unieważnieniu, ze względu na brak technicznych możliwości otwarcia złożonych ofert, związanych z awariami systemu.
Elektroniczne otwarcie ofert – awaria systemu i miejsce składania ofert
W obrębie otwarcia ofert ustawa Prawo zamówień publicznych zawiera pewne praktyczne rozwiązania, które wprowadzono do jej regulacji z uwagi na problemy zamawiających i wykonawców. Zawarto je w art. 222 ustawy, który reguluje m.in. sytuacje awarii systemu, za pomocą którego otwiera się oferty.
Ważne: Zamawiający ma obowiązek udostępnić na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Musi to zrobić najpóźniej przed otwarciem ofert.
Urząd Zamówień Publicznych w odpowiedzi na pytanie: Czy w art. 134 ustawy Pzp w SWZ zastąpienie »miejsca składania ofert« jest jednoznaczne z nowym określeniem »sposobu składania ofert«? wskazał co następuje:
„Zastąpienie określenia »miejsce składania ofert« przez »sposób składania ofert« związane jest z elektronizacją zamówień publicznych. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Dotyczy to zarówno zamówień o wartości powyżej, jak i poniżej progów unijnych. Oferty nie będą mogły być zatem składane w miejscu rozumianym jako fizyczna siedziba zamawiającego. Określając sposób składania ofert, zamawiający powinien zatem określić środek komunikacji elektronicznej za pomocą którego możliwe jest złożenie oferty, a także inne informacje, jak np. sposób szyfrowania oferty, dodawania załączników do oferty itp.
Zobacz także: Informacja z otwarcia ofert (PN) – wzór
WAŻNE: Teraz o takich newsach możesz dowiadywać się jako pierwszy! Jak? Pobierz darmową aplikację „Twój asystent” i od dziś bądź zawsze na bieżąco! Więcej dowiesz się TUTAJ >> https://twojasystent.pl/
