Jeżeli nauczyciel nie wyraża zgody na zmianę stanowiska, wówczas pracodawca może jednostronnie wypowiedzieć dotychczasowe warunki pracy i płacy. W takim wypadku po upływie okresu wypowiedzenia ulega zmianie treść umowy o pracę. Nauczyciel może jednak odrzucić zaproponowane warunki zatrudnienia, wtedy umowa o pracę ulega rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia.
Zmiana stanowiska nauczyciela z początkiem roku szkolnego
Przeniesienie nauczyciela na inne stanowisko wymaga zmiany w umowie o pracę. Może być ona dokonana w drodze porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego.
Zmiana stanowiska w trybie porozumienia stron wymaga zgody pracownika
Pracodawca w piśmie wypowiadającym warunki pracy może zakreślić pracownikowi termin na odrzucenie proponowanych warunków do połowy okresu wypowiedzenia. W takim wypadku późniejsze odrzucenie warunków przez pracownika jest bezskuteczne i zmuszony jest on podjąć zatrudnienie na zmienionych zasadach.
Przykład: W szkole zatrudniony jest na pełen etat, na czas nieokreślony, nauczyciel kontraktowy w edukacji wczesnoszkolnej. Od nowego roku szkolnego mógłby być zatrudniony jako nauczyciel wspomagający (posiada kwalifikacje). Jakie procedury należy zachować i jakie dokumenty podpisać z nauczycielem w celu zmiany stanowiska?
W przedstawionej sytuacji chodzi o zmianę stanowiska ze stanowiska nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (18 godzin pensum) na stanowisko nauczyciela wspomagającego, którego wymiar zajęć określa organ prowadzący szkołę. Przejście ze stanowiska nauczyciela edukacyjnego na stanowisko nauczyciela wspomagającego to zmiana stanowiska wymagająca zmiany treści umowy o pracę. Może być ona zmieniona w drodze porozumienia stron.
Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że pensum nauczyciela wspomagającego określa gmina (wyrok NSA z 1 października 2013 r.). Art. 42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela dotyczy także nauczycieli, których celem zatrudnienia jest współorganizowanie kształcenia integracyjnego. Są to nauczyciele zatrudnieni dodatkowo i nazywani nauczycielami „wspomagającymi”, gdyż taki jest charakter ich pracy. Ich praca nie może być utożsamiana z pracą nauczycieli zajęć edukacyjnych, ponieważ są to specjaliści w zakresie pedagogiki specjalnej. Ponadto sąd wskazał, że inny jest nie tylko charakter i rodzaj, lecz także cel pracy nauczyciela edukacyjnego i nauczyciela „wspomagającego”. Ten drugi w ramach swojego stosunku pracy wykonuje obowiązki określone dla różnych stanowisk.
- art. 18 ust. 1, art. 42 ust. 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art. 41, art. 29 § 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 380),
- art. 10 ust. 1, ust. 3 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2015 r. poz. 192).
Zobacz także:
Tagi: oświata, stosunek pracy
