Pracodawcy rożnie podchodzą do kwestii korzystania z telefonów służbowych dla celów prywatnych. O ile jednorazowe, krótkotrwałe połączenia zwykle nie stanowią problemu, to już długie, kosztowne rozmowy będą przez pracodawcę zauważone. W takim przypadku używanie telefonu służbowego w celach prywatnych może być potraktowane jako naruszenie obowiązków pracowniczych – obowiązku poszanowania dla mienia pracodawcy.
Za prywatne połączenia ze służbowego telefonu trzeba zapłacić
Pracownik, który z telefonu służbowego wykonywał prywatne połączenia telefoniczne, narażając tym samym szkołę na koszty, powinien je zwrócić. Za takie zachowanie można mu też wymierzyć karę upomnienia lub nagany.
Zwrot kosztów za prywatne rozmowy
Dyrektor ma prawo żądać od pracownika zapłaty za prywatne rozmowy, które wykonał na rachunek szkoły. Korzystanie z telefonu służbowego w celach prywatnych i narażenie przez to szkoły na wysokie koszty można potraktować w kontekście odpowiedzialności materialnej. Pracownik – w myśl art. 115 Kodeksu pracy – ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.
Upomnienie lub nagana
Poza odpowiedzialnością materialną pracownik może zostać obciążony karą upomnienia lub nagany. Korzystanie z telefonów szkoły w celach prywatnych może być bowiem potraktowane jako nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, za co można ukarać pracownika karą porządkową.
art. 108 § 1, art. 109 § 1, § 2, art. 114, art. 115 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: telefon służbowy, kodeks pracy
