Wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela po upływie stanu nieczynnego następuje z mocy prawa, co oznacza, że dyrektor szkoły nie musi tego faktu stwierdzać pismem.
Po upływie stanu nieczynnego należy wydać świadectwo pracy
W lutym zwykle wygasa stosunek pracy nauczyciela przebywającego w stanie nieczynnym. W związku z tym dyrektor musi pamiętać o kilku ważnych czynnościach: wypłaceniu nauczycielowi należnych świadczeń, wydaniu świadectwa pracy czy choćby rozliczeniu go z powierzonego mienia.
Wydanie świadectwa pracy
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela obliguje do wydania świadectwa pracy. W świadectwie pracy należy wpisać: „Stosunek pracy ustał w wyniku wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela”. Prawidłowe wypełnienie świadectwa pracy jest niezwykle istotne z punktu widzenia pracownika, ponieważ znajdują się w nim informacje, od których może zależeć nabycie uprawnień pracowniczych lub emerytalnych. W związku z tym należy dokładnie wskazać wynikający z umowy o pracę wymiar czasu pracy w poszczególnych okresach trwania stosunku pracy, także w okresie trwającego stanu nieczynnego.
Inne obowiązki
Wydanie świadectwa pracy to jeszcze nie wszystko. Należy również pamiętać o:
- wyrejestrowaniu nauczyciela z ZUS,
- rozliczeniu go z powierzonego mienia,
- odebraniu jego legitymacji służbowej,
- uzupełnieniu jego akt osobowych w części C o dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
- art. 10, art. 20, art. 22 ust. 2 i ust. 2a, art. 53 ust. 1a, art. 64 ust. 5, art. 66 ust. 2, art. 73 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- art. 97 § 1 i 11 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502).
Zobacz także:
