Obowiązki związane z przejściem nauczyciela w stan nieczynny:
Obowiązki dyrektora szkoły związane z przejściem nauczyciela w stan nieczynny
Sam wniosek o przeniesienie w stan nieczynny jest wystarczającym dokumentem do dokonania tej czynności. Jednak dyrektor szkoły może sporządzić dla nauczyciela pisemną informację o skutecznym złożeniu wniosku i jego konsekwencjach. Obowiązków dyrektora związanych z przejściem nauczyciela w stan nieczynny jest jednak więcej.
5 obowiązków dyrektora
1) Poinformowanie nauczyciela o możliwości przejścia w stan nieczynny – w treści wypowiedzenia stosunku pracy dyrektor powinien pouczyć nauczyciela o możliwości przejścia w stan nieczynny (wyrok Sądu Najwyższego z 3 lutego 2014 r.).
2) Wniosek o przeniesienie w stan nieczynny powinien zostać zamieszczony w części C akt osobowych – chronologicznie, po oświadczeniu o wypowiedzeniu stosunku pracy nauczyciela. W części C akt osobowych gromadzi się dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym:
- oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę,
- dotyczące żądania wydania świadectwa pracy oraz związane z niewypłaceniem pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
- kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy,
- potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym,
- umowę o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły taką umowę,
- orzeczenia lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po rozwiązaniu stosunku pracy.
3) Przywrócenie nauczyciela do pracy – gdy w szkole powstanie taka możliwość, w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony lub na okres, na który została zawarta umowa, dyrektor ma obowiązek przywrócenia do pracy w pierwszej kolejności nauczyciela przebywającego w stanie nieczynnym, a odmowa podjęcia pracy przez nauczyciela powoduje wygaśnięcie stosunku pracy.
4) Wypłata ekwiwalentu urlopowego – nauczyciel nie może wykorzystać urlopu wypoczynkowego, dlatego po wygaśnięciu stosunku pracy należy wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, w wymiarze proporcjonalnym.
5) Wydanie świadectwa pracy – rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy nauczyciela obliguje do wydania świadectwa pracy, należy je wydać po upływie stanu nieczynnego. W świadectwie pracy należy wpisać: „Stosunek pracy ustał w wyniku wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c Karty Nauczyciela”.
Orzecznictwo:
- wyrok Sądu Najwyższego z 3 lutego 2014 r. (I PK 169/13).
- art. 1, art. 10 ust. 9, art. 20, art. 22 ust. 2a, art. 53 ust. 1a, art. 73 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art. 264 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. nr 62, poz. 286 ze zm.) - § 6 ust. 2 pkt 3, ust. 3.
Zobacz także:
