Obie strony postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego zasługują na przestrzeganie zasad i standardów związanych z ochroną ich praw. Na sprawę postępowań dyscyplinarnych, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę w związku z takim - nadal toczącym się postępowaniem dyrektorki Szkoły Podstawowej. Sprawa jest rozpatrywana od 2019 r. i wciąż nie ma prawomocnego orzeczenia. Co więcej - zebrany przez obwinioną materiał dowodowy pokazuje, że w toku całego postępowania prawdopodobne jest naruszenie m.in. jej prawa do obrony.
Ile trwa rozpatrywanie dyscyplinarki w oświacie?
Nie ma wskazanego w przepisach terminu, w którym komisja dyscyplinarna powinna rozpatrzyć sprawę w postępowaniu dyscyplinarnym. Osoba obwiniona nie ma w tym postępowaniu możliwości przyspieszenia trwającej procedury, nie ma też skargi na przewlekłość. W trosce o przestrzeganie praw zarówno osoby obwinionej jak i pokrzywdzonego RPO zwraca się do Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Zobacz także: Jak postąpić, gdy nauczyciel otrzyma karę dyscyplinarną
Nawet biorąc pod uwagę, że w badanej sprawie wystąpiły pewne przesłanki pozwalające na wydłużenie postępowania, do których należy chociażby konieczność zawieszenia ze względu na toczące się postępowanie karne, do czasu jego zakończenia, to i tak można powiedzieć, że czas trwania postępowania dyscyplinarnego jest wyjątkowo długi. Nie pozostaje to bez wpływu zarówno na życie zawodowe jak i życie prywatne osoby obwinionej.
Inna dyrektorka Szkoły Podstawowej jest stroną postępowania dyscyplinarnego, które trwa od 23 września 2021 r.
Ważne: W aktualnie obowiązującej regulacji prawnej nie ma przepisów określających ile może trwać postępowanie dyscyplinarne, ani też żadnych regulacji pozwalających obwinionemu na złożenie skargi na przewlekłość postępowania czy chociażby ponaglenia.
Zgodnie z delegacją zawartą w Karcie Nauczyciela, zasady i szczegółowy tryb prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego ma być uregulowany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia.
Akt wykonawczy został wydany 25 maja 2016 r. Na jego podstawie Szybki i sprawny przebieg postępowania dyscyplinarnego oraz wyznaczanie terminów posiedzeń niejawnych i rozpraw należą do obowiązków przewodniczącego komisji I instancji. Jednak żaden przepis nie pozwala zweryfikować, czy działania przewodniczącego komisji faktycznie realizują dyrektywę szybkiego i sprawnego prowadzenia postępowania.
Zobacz także: Kryteria oceny pracy nauczyciela - tabela
W swoim wystąpienie do MEiN, Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że długi czas trwania postępowania dyscyplinarnego utrudnia obiektywną ocenę pracy nauczyciela czy dyrektora szkoły, co jest związane chociażby z faktem zapominania o tym co się wydarzyło. Zbyt długi czas postępowania pozostawia także piętno na życiu prywatnym i zawodowym stron - możliwe jest przecież zawieszenie w pełnieniu obowiązków. Do tego dochodzi stres, koszty pomocy prawnej itp.
RPO pyta resort edukacji, czy ten bierze w ogóle pod uwagę wprowadzenie adekwatnej regulacji prawnej, która zagwarantuje stronom przestrzeganie ich praw w związku z toczącym się postępowaniem dyscyplinarnym.
Zobacz także: Ponowne zatrudnienie emeryta w szkole
Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich na jego oficjalnej stronie internetowej - portal bip.brpo.gov.pl
