Karę porządkową stosuje się w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia. Zastosowanie kary wymaga jednak wysłuchania pracownika – nie ma zatem możliwości nałożenia jej na w czasie nieobecności, ponieważ wówczas nie istnieje możliwość złożenia wyjaśnień.
Dyrektor może udzielić nauczycielowi kary porządkowej nawet po kilku tygodniach od zdarzenia
Dyrektor nie może zastosować kary porządkowej wobec nauczyciela w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, ale bieg terminu do jej wymierzenia ulega w tym okresie zawieszeniu. Kara porządkowa może być nałożona nawet po kilku tygodniach od zdarzenia, nie później jednak niż ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym miało ono miejsce.
W przypadku nieobecności bieg terminu zastosowania kary ulega zawieszeniu
Jeżeli bezpośrednio po zdarzeniu uzasadniającym zastosowanie kary porządkowej, nauczyciel jest nieobecny w pracy lub dyrektor powziął wiadomość o zdarzeniu w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności – bieg terminu do wymierzenia kary ulega zawieszeniu do dnia powrotu do pracy.
Zawieszenie biegu terminu wynika z faktu, iż warunkiem zastosowania kary porządkowej jest wysłuchanie pracownika, co nie jest możliwe, kiedy ten jest nieobecny. Dyrektor nie może także wezwać go do stawienia się w miejscu pracy celem ich złożenia.
Zawieszenie dotyczy jedynie terminu 2 tygodniowego. Jeżeli od chwili naruszenia obowiązku pracowniczego upłynie okres 3 miesięcy – nałożenie kary porządkowej nie jest możliwe. Jeżeli pracownik naruszył swoje obowiązki, a następnie przez co najmniej trzy miesiące był nieobecny w pracy (np. korzystał z urlopu dla poratowania zdrowia) – dyrektor nie może zastosować kary porządkowej.
W przypadku zawieszenia biegu terminu pozostałą cześć terminu oblicza się przez odjęcie od 14 dni liczby dni, które upłynęły od dnia następującego po dniu, w którym dyrektor dowiedział się o naruszeniu obowiązku pracowniczego do dnia poprzedzającego pierwszy dzień nieobecności pracownika.
Odmowa złożenia wyjaśnień uprawnia do zastosowania kary bez wysłuchania
Jeżeli przed rozpoczęciem zwolnienia lekarskiego, urlopu wypoczynkowego lub okresu innej usprawiedliwionej nieobecności dyrektor wzywał nauczyciela do złożenia wyjaśnień, a ten odmawiał – dyrektor mógł nałożyć karę porządkową. Takie stanowisko potwierdza Sąd Najwyższy w wyroku z 16 czerwca 1999 r.
Obowiązek wysłuchania pracownika przed zastosowaniem kary oznacza obowiązek podjęcia przez pracodawcę stosownych działań w celu umożliwienia pracownikowi złożenia wyjaśnienia. Pracodawca może też zastosować karę porządkową bez uprzedniego wysłuchania pracownika, jeżeli ten zrezygnował ze stworzenia mu możliwości ustnego złożenia wyjaśnień, bądź wybrał pisemną formę ich wyrażenia (wyrok Sądu Najwyższego z 16 czerwca 1999 r.
Wysłuchanie pracownika nie wymaga obecności dyrektora
Wysłuchanie pracownika nie musi być przeprowadzone bezpośrednio przez osobę upoważnioną do wymierzenia kary porządkowej. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego – dyrektor szkoły lub dyrektor przedszkola może wyznaczyć do tego inną osobę. Samo nałożenie kary jest wyłączną kompetencją dyrektora.
Nie narusza art. 109 § 2 KP wysłuchanie pracownika przez inną wyznaczoną do tego osobę niż uprawniona do wymierzenia kary porządkowej (Wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 1998 r.)
Orzecznictwo:
- Wyrok Sądu Najwyższego z 16 czerwca 1999 r. (sygn. I PKN 114/99),
- Wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 1998 r. (sygn. I PKN 45/98).
- art. 75 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art. 109§ 1, § 2, § 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm).
Zobacz także:
Tagi: kara porządkowa, dyrektor szkoły
