Zatrudnianie sekretarki/sekretarza w przedszkolu publicznym odbywa się na zasadach dotyczących pracowników samorządowych. Zalicza się je do stanowisk pomocniczych i obsługowych. W związku z tym zatrudnienie takiej osoby nie wymaga przeprowadzenia otwartego naboru. Decyzję o nawiązaniu stosunku pracy na tym stanowisku podejmuje wyłącznie dyrektor przedszkola.
Dyrektor decyduje o zatrudnieniu sekretarki lub sekretarza w przedszkolu
Zatrudnianie pracownika na stanowisko sekretarki/sekretarza w przedszkolu należy do wyłącznej kompetencji dyrektora. Nieprawidłowe jest wprowadzanie wymogów w zakresie uzyskania zgody organu prowadzącego na nawiązanie stosunku pracy.
Ingerencja organu prowadzącego w kwestie zatrudniania pracowników przedszkola jest niedopuszczalna. Dyrektor nie jest zatem obowiązany do występowania do organu prowadzącego przedszkole o wyrażenie zgody na nawiązanie stosunku pracy z sekretarką/sekretarzem ani żadnym innym pracownikiem.
Sekretarkę/sekretarza można zatrudnić wyłącznie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony, a w razie konieczności na umowę o zastępstwo. Nieprawidłowe jest zatrudnianie pracowników niepedagogicznych w przedszkolu np. na podstawie umowy o pracę na okres próbny lub na czas wykonania określonej pracy. Jeżeli dyrektor zatrudnił po 1 stycznia 2009 r. (data wejścia w życie ustawy o pracownikach samorządowych) pracownika na podstawie umowy na okres próbny, to w świetle prawa jest to umowa na czas określony. Wybór podstawy zatrudnienia (tj. czy będzie to umowa na czas określony, czy nieokreślony) należy do dyrektora przedszkola. W odróżnieniu od nauczycieli, dyrektor nie ma obowiązku uzasadnienia decyzji o wyborze umowy na czas określony. Jedynym ograniczeniem jest w tym wypadku limit umów na czas określony.
W przedszkolach niepublicznych nie obowiązują przepisy dotyczące zatrudniania pracowników samorządowych.
-
art. 5d, art. 39 ust. 3 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
art. 25 § 1 zdanie 2, art. 149 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
-
art. 16 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1202),
-
załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1050 ze zm.).
Zobacz także:
