Dyrektor może i powinien wskazywać strategie działania, akceptować (lub nie) poszczególne zadania, ponieważ to on – zgodnie z art. 7 Karty Nauczyciela – odpowiada m.in. za poziom dydaktyczny i wychowawczy szkoły, zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych, bezpieczeństwa i pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań. Nie oznacza to jednak, że wszystkie działania powinien realizować sam. Wręcz przeciwnie, szansa na uzyskanie lepszych efektów zwiększa się, gdy współpracownicy mają poczucie współudziału w decydowaniu i postrzegają zadania do wykonania jako własny pomysł, a nie nakazy narzucone przez kogoś.
Wykorzystywanie wniosków z nadzoru pedagogicznego do doskonalenia
Istotą nie jest samo formułowanie wniosków z nadzoru pedagogicznego, ale przełożenie ich na działania doskonalące. Dlatego też ważne jest, aby dyrektor tworzył strategię działania i inspirował do niego innym pracowników. Warto poznać sposoby wykorzystywania wniosków z nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor nie powinien działać sam...
... ale inspirować i zachęcać do działania
Rolą dyrektora jest tworzenie strategii działania, inspirowanie, przekonywanie, zachęcanie i motywowanie, decydowanie oraz kontrolowanie wykonania w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego. I jest to strategia opłacalna w dłuższym okresie czasu, choć może się zdarzyć, że w pierwszym roku takiego podejścia nie wszystko zostanie zaplanowane tak jak oczekuje dyrektor. Trzeba jednak nieco cierpliwości, koniecznej na naukę nowego podejścia do sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru. Każda zmiana na początku jest trudna i wymaga czasu.
Przykład z praktyki szkolnej: Czy każdą czynność należy dokumentować? Jakie nowe dokumenty powinien stworzyć dyrektor?
Ze zmian w prawie wynika nowa kompetencja stanowiąca rady pedagogicznej, która musi być udokumentowana uchwałą. Ponadto plan nadzoru pedagogicznego należy rozszerzyć o nowe elementy wspomagania, czyli:
- diagnozę pracy szkoły oraz
- podejmowanie działań prorozwojowych.
Natomiast nie ma potrzeby tworzenia nowych dokumentów dotyczących poszczególnych czynności. Raczej należy zastanowić się, czy i jak poszczególne decyzje i działania można zapisać w istniejących już dokumentach.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.)
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1270),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek oświatowych (Dz.U. poz. 1214).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
