Upoważnienie ustawowe zostało zawarte w art. 6a ust. 12 Karty nauczyciela. Oceny pracy nauczycieli mają być gwarancją prawidłowości wykonywania przez nich obowiązków i jakości prowadzonych zajęć. Przepisy mają być także gwarancją rzetelności i obiektywności dokonywania ocen. Nowe przepisy są niezbędne, ponieważ dotychczas obowiązujące rozporządzenie traci moc 1 września 2022 r. na skutek zmian wprowadzonych w art. 6a Karty Nauczyciela.
Nowe kryteria oceny nauczycieli
Minister Edukacji i Nauki przygotował projekt przepisów dotyczących oceny pracy nauczycieli. Rozporządzenie wydane na podstawie Karty Nauczyciela określa kryteria i tryb dokonywania oceny, a także postępowanie odwoławcze.
Kryteria oceny nauczyciela
Rozporządzenie określa podział kryteriów oceny na obowiązkowe i dodatkowe.
W kryteriach obowiązkowych znajdują się m.in. merytoryczna i metodyczna poprawność nauczania, dbałość o bezpieczeństwo dzieci, znajomość praw dziecka. Oceniana będzie również umiejętność kształtowania szacunku do drugiego człowieka, świadomości praw i postawy obywatelskiej. Dodatkowo nauczyciel będzie oceniany przez pryzmat jego pracy w zespole i umiejętności funkcjonowania w ramach wewnętrznych procedur jednostki w której pracuje, a także współpracy z rodzicami oraz jego pracę nad samym sobą - czyli poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności.
Dodatkowymi kryteriami branymi pod uwagę będą z kolei prowadzenie zajęć dydaktycznych, ich planowanie i organizacja, oraz indywidualna praca z uczniem, poprzedzona badaniem potrzeb i jego możliwości.
Nauczyciel musi także wyciągać wnioski z własnej pracy, wykorzystywać zdobytą wiedzę, być aktywnym w życiu szkoły. Dodatkowym kryterium będzie szeroko pojęta umiejętność komunikacji z uczniami - także w sytuacjach konfliktowych, z rodzicami itp.
Do tej grupy kryteriów należy również opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, wychowawczo-profilaktycznych itp.
Ważne: Jeśli chodzi o dodatkowe kryteria, to dyrektor przed dokonaniem oceny nauczyciela wskazuje jedno z tych kryteriów, wybierając takie, które odpowiada specyfice pracy nauczyciela. Podobnie - sam nauczyciel wybiera jedno z tych kryteriów.
Sposób oceny
Do konkretnych kryteriów przypisana jest maksymalna liczba punktów. O wynikach decyduje więc ile procent maksymalnej liczny punktów osiągnął nauczyciel -
90% pozwoli na ocenę wyróżniającą się, a poniżej 55% daje negatywną ocenę.
Powiadomienie
Jeśli ocenienie nauczyciela rozpoczyna się z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego szkołę, rady rodziców albo rady szkoły - nauczyciel musi zostać niezwłocznie powiadomiony o rozpoczęciu oceny. Ocena może także następować na wniosek samego nauczyciela.
Kryteria oceny dyrektora szkoły
Ocena dyrektora szkoły będzie uzależniona od tego, czy będzie on realizował także zadania dydaktyczne, czy też nie. Jeśli tak - oprócz kryteriów określonych dla dyrektora, ocena będzie uwzględniała również te przewidziane dla nauczycieli.
Zobacz także: Ocena pracy nauczyciela w czasie urlopu uzupełniającego
Kryteria pracy dyrektora obejmują przede wszystkim zgodne z prawem organizowanie pracy szkoły, planowanie pracy rady pedagogicznej, dbałość o dokumentację przebiegu nauczania. Dyrektor jest odpowiedzialny za tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych i to także jest oceniane. Ocena uwzględnia również podnoszenie jakości pracy szkoły, wspieranie uczniów i wspieranie nauczycieli w rozwoju, inspirowanie do aktywnego udziału w życiu szkoły. Ma także sam siebie doskonalić, swoje kompetencje kierownicze. Jego rolą powinna być również działalność w lokalnym środowisku
Forma pisemna i dostępny projekt
Ocena powinna mieć formę pisemną. Osoba oceniona ma prawo do zapoznania się z jej projektem, wysłuchania uwag i zastrzeżeń. Podczas tych czynności z nauczycielem może być przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej. Oceniany ma prawo zgłosić swoje uwagi.
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceny pracy nauczycieli wraz z uzasadnieniem - opublikowany w na stronie Rządowego Centrum Legislacji, portal legislacja.rcl.gov.pl
