-
ewaluacja
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego do 31 sierpnia
Co najmniej 2 razy w roku dyrektor musi przedstawić radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Powinny się odnosić do 3 form nadzoru: ewaluacji wewnętrznej, kontroli oraz wspomagania nauczycieli.
Schemat sprawozdania
Jeśli w placówce przyjęto zasadę, że raport z ewaluacji wewnętrznej przedstawia lider zespołu, dyrektor może w sprawozdaniu odnieść się krótko do wniosków z ewaluacji oraz do przebiegu samego procesu zbierania danych, opracowanych narzędzi, przeprowadzania badań i podsumowania, udziału w ewaluacji nauczycieli, ich zaangażowania, sposobu organizacji procesu ewaluacji przez zespół. Powinien wziąć pod uwagę spostrzeżenia na ten temat zespołu do spraw ewaluacji.
-
kontrola
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa jest niezbędnym elementem zarządzania placówką i kierowania ludźmi. W planie nadzoru dyrektor zakłada kontrole w zakresie najważniejszych aspektów pracy przedszkola. Jednak w ciągu roku zdarzają się kontrole nieplanowane wynikające z bieżącego funkcjonowania placówki, zauważonych przez dyrektora niedociągnięć, reagowania na skargi, pojawienia się nowych przepisów, na których wdrażanie trzeba zwrócić szczególną uwagę. Dyrektor powinien więc uwzględnić w sprawozdaniu informacje pozyskane zarówno z kontroli planowych, jak i nieplanowanych.
-
wspomaganie
W pojęciu wspomaganie mieści się m.in.:
-
organizacja zebrań rady pedagogicznej dotyczących bieżących spraw pracy przedszkola,
-
wewnętrzne doskonalenie nauczycieli poprzez szkolenia rady pedagogicznej przeprowadzane przez firmy zewnętrzne, dzielenie się wiedzą przez nauczycieli pracujących w przedszkolu, przekazywanie informacji zdobytych w czasie udziału w szkoleniach zewnętrznych oraz zajęcia koleżeńskie otwarte,
-
udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych,
-
informowanie o zmianach w przepisach prawa,
-
dostarczanie wiedzy poprzez zakup książek do biblioteki przedszkolnej oraz prenumeratę czasopism,
-
awans zawodowy nauczycieli,
-
inspirowanie do podejmowania działań innowacyjnych,
-
obserwacje zajęć mające na celu podnoszenie jakości pracy nauczycieli oraz ocenę ich pracy.
-
inne istotne informacje na temat pracy przedszkola
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego może zawierać informacje dotyczące samego przedszkola oraz istotnych wydarzeń zaistniałych w ostatnim roku szkolnym takich jak np.:
-
wyniki ewaluacji zewnętrznej,
-
działania w zakresie promocji przedszkola,
-
osiągnięcia wychowanków i nauczycieli,
-
wnioski z badania losów absolwentów.
Każdy z wymienionych elementów sprawozdania powinien zawierać zarówno konkretne informacje dotyczące ilości, tematyki, terminów, jak i spostrzeżenia dyrektora oraz wnioski wynikające z nich do dalszej pracy.
-
art. 40 ust. 7 ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
-
§ 20, § 21 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. nr 168, poz. 1324),
-
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2013 r. poz. 560).
Zobacz także:
