Dyrektor w swoim sprawozdaniu przygotowanym po I półroczu powinien odnieść się nie tylko do wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, ale również przedstawić informacje o działalności przedszkola w I półroczu. Przygotowując wnioski z nadzoru, musisz przeprowadzić analizę dokumentacji nadzoru oraz zebrać informacje od osób odpowiedzialnych za różne aspekty pracy przedszkola – w tym w szczególności liderów zespołów zadaniowych o podjętych działaniach i ich efektach.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego za I półrocze – co musi zawierać
Podsumowanie pracy po pierwszym półroczu jest równie ważne, jak to na zakończenie roku. Spełnia ono funkcję monitorującą i jest informacją dającą odpowiedź na pytanie: gdzie jesteśmy na drodze do osiągnięcia celów ustalonych na dany rok szkolny?
Podsumowanie w trzech aspektach
Przede wszystkim musisz podsumować i prze-kazać nauczycielom wnioski wynikające z realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Należy w związku z tym odnieść się do ewaluacji, kontroli i wspomagania.
EWALUACJA |
|
Omówienie |
Oceń systematyczność i terminowość realizowanego harmonogramu i projektu ewaluacji. Jeśli jakieś badania były przewidziane na pierwsze półrocze i zostały podsumowane, należy przedstawić wnioski z nich wynikające, aby podjąć ewentualne działania korygujące lub uzyskać potwierdzenie słuszności i odpowiedniej efektywności podejmowanych przez przedszkole działań. |
Źródło informacji |
Opracowanie tej części sprawozdania powinno być poprzedzone rozmową z liderem zespołu do spraw ewaluacji i wysłuchaniem jego sprawozdania. Można również poprosić go o sprawozdanie na piśmie. Ważne są uwagi dotyczące ewentualnych napotkanych problemów, przyczyn nieterminowego realizowania projektu ewaluacji. |
KONTROLA |
|
Omówienie |
W sprawozdaniu powinno się znaleźć podsumowanie ilościowe przeprowadzonych kontroli oraz ich wyniki. Należy poinformować radę, czy przeprowadzone zostały tylko kontrole planowe, czy również odbyły się kontrole doraźne. Jeśli tak – jak była ich przyczyna. Sprawozdanie powinno odnieść się do wszystkich zaplanowanych tematów. |
Źródło informacji |
Notatki z kontroli |
WSPOMAGANIE |
|
Omówienie |
Informacja powinna dotyczyć wniosków z obserwacji – odnosić się do zaplanowanej tematyki. Ważną informacją na temat jakości pracy przedszkola będzie również ta dotycząca dokonanych ocen pracy nauczycieli. Wspomaganie to inspirowanie do podnoszenia kwalifikacji, podejmowanie staży na kolejne stopnie awansu, doskonalenie zawodowe. Dlatego w sprawozdaniu należy zawrzeć informację o liczbie nauczycieli, którzy rozpoczęli staż na kolejny stopień awansu. Należy podsumować podjęte działania w ramach WDN: szkolenia, warsztaty, zajęcia otwarte, szkolenia rady pedagogicznej. |
Źródło informacji |
Arkusze obserwacji Karty oceny pracy Wnioski o rozpoczęcie stażu na kolejny stopień awansu Protokoły z zebrań rady pedagogicznej Dokumentacja WDN Informacja lidera WDN na temat efektywności podejmowanych działań na podstawie dokonanej ewaluacji WDN |
Pamiętaj, aby formułując wnioski z nadzoru pedagogicznego, zarówno podkreślić mocne strony pracy nauczycieli, jak i wskazać obszary, które wymagają poprawy efektywności. Rada pedagogiczna powinna zaś ustalić sposób wykorzystania wniosków.
15 informacji o działalności przedszkola
Informacje o działalności przedszkola mogą dotyczyć:
1. Współpracy z organem prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny
2. Działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa:
3. Realizacji zadań związanych z kierunkami polityki oświatowej państwa.
4. Realizacji programów własnych napisanych i realizowanych przez nauczycielki.
5. Opracowanych i realizowanych innowacji.
6. Nagród i wyróżnień, które otrzymały nauczycielki, dzieci i przedszkole.
7. Nowatorskich działań podjętych w tym roku szkolnym.
8. Ciekawych działań podjętych przez przedszkole – zorganizowanych konkursów, udziału w akcjach charytatywnych.
9. Współpracy z najbliższym środowiskiem.
10. Zajęć dodatkowych organizowanych przez przedszkole.
11. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
12. Wzbogacania bazy przedszkola.
13. Zagrożeń, jakie pojawiły się w I półroczu dla realizacji celów z zakresu wychowania, dydaktyki i opieki nad dziećmi i działań, które zostały podjęte w celu ich uniknięcia w przyszłości.
14. Współpracy z rodzicami.
15. Działań w zakresie promocji przedszkola – współpraca z mediami itp.
Informacje powinny zostać przygotowane w sposób syntetyczny, czytelny i przede wszystkim rzetelny. Tylko obiektywna i szczera ocena działalności przedszkola przyczyni się do podniesienia jego jakości pracy, a taki cel powinien przyświecać wszystkim pracownikom przedszkola. W celu ułatwienia odbioru dużej ilości informacji można przygotować prezentację multimedialną.
Podstawa prawna:
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
