Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym dyrektor powinien uwzględnić w opracowywanym na kolejny rok szkolny planie nadzoru pedagogicznego. Oznacza to, że poza zaplanowaniem nowych zadań w planie nadzoru muszą się znaleźć także te, które wynikają z przyjętych wniosków wskazujących np. zagadnienia do zdiagnozowania, obszary do przeprowadzenia koniecznych kontroli czy tematykę niezbędną do uwzględnienia w zakresie wspomagania nauczycieli.
Plan nadzoru pedagogicznego powinien uwzględniać wyniki zeszłorocznej ewaluacji
Skuteczność ewaluacji wewnętrznej będzie zapewniona jedynie wtedy, gdy wszyscy nauczyciele poznają cele i zadania, którym służy, a dyrektor szkoły w sposób przejrzysty i zrozumiały przedstawi płynące z niej wnioski. Właściwie przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna umożliwia stworzenie planu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny.
W planie nadzoru przygotowywanym przez dyrektora szkoły publicznej na nowy rok szkolny muszą się znaleźć informacje o:
- ustalonym przedmiocie ewaluacji wewnętrznej oraz terminie jej przeprowadzenia,
- tematyce i terminach przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
- zakresie wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.
Prawidłowo sporządzony plan nadzoru pedagogicznego musi:
- zawierać wszystkie trzy wymienione wyżej elementy,
- uwzględniać wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym,
- określać działania wynikające z potrzeb szkoły lub placówki,
- uwzględniać zagadnienia uznawane w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
Zadaniem dyrektora szkoły jest opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na każdy rok szkolny. Nie należy odwoływać się w nim do wyników nadzoru pedagogicznego z kilku poprzednich lat. Wystarczy, że uwzględnione zostaną wnioski z roku ubiegłego.
Nie trzeba do własnego planu nadzoru pedagogicznego włączać zadań z podanego do publicznej wiadomości planu nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty ani uwzględniać ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania kierunków polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego. Do prowadzenia planowych działań realizowanych zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego, ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, zobowiązany jest bowiem kurator oświaty, a nie dyrektor szkoły. Planowe i doraźne działania prowadzone przez dyrektorów szkół i placówek mają wynikać z potrzeb szkoły lub placówki. Dyrektor nie ma obowiązku uwzględniać w swoim planie nadzoru kierunków polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego dawniej nazywanych „priorytetami ministerstwa”, ale jeśli uważa, że są zbieżne z potrzebami szkoły, może to zrobić.
Porównanie planów nadzoru pedagogicznego dyrektora realizowanych w dwóch kolejnych latach
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2013/2014, na podstawie przepisów obowiązujących do września 2013 r. |
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora na rok szkolny 2014/2015, na podstawie przepisów obowiązujących od września 2013 r. |
opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym |
|
Powinien zawierać: |
|
1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań bądź do innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności |
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotne w jej działalności |
2) tematyka i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek |
2) bez zmian |
3) tematyka szkoleń i narad dla nauczycieli |
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, polegającego na: a) organizowaniu szkoleń i narad, b) motywowaniu do doskonalenia i rozwoju zawodowego, c) przedstawieniu nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego |
Plan nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny nie może stanowić kopii poprzedniego planu z niewielkimi modyfikacjami, ponieważ świadczyłoby to o niepodejmowaniu działań służących doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki oraz o zaniechaniu wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań lub nieefektywnym działaniu.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. nr 168, poz. 1324 ze zm.).
Zobacz także:
