Złożenie przez nauczycielka wniosku o rozpoczęcie stażu lub planu rozwoju zawodowego nie jest wszczęciem postępowania administracyjnego w sprawie awansu zawodowego. Dyrektor przedszkola zakłada metrykę dopiero po złożeniu przez nauczyciela wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.
Od założenia metryki akt sprawy do posiedzenia komisji – obowiązki dyrektora w postępowaniu o awans
Postępowanie administracyjne w sprawie o uzyskanie wyższego stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego rozpoczyna się w momencie złożenia stosownego wniosku przez nauczyciela. Na dyrektorze, który w tym postępowaniu pełni rolę organu administracji, spoczywają liczne obowiązki – przypominamy jakie.
Metryka akt sprawy – jeżeli wniosek spełnia wymogi
Jeśli wniosek spełnia wymogi formalne bądź nauczyciel stażysta usunie braki w wyznaczonym terminie, dyrektor powinien podjąć dalsze czynności. Jeżeli wniosek został złożony przez nauczyciela ubiegającego się o awans na nauczyciela kontraktowego, musisz założyć metrykę akt sprawy i powołać komisję kwalifikacyjną.
Powołanie komisji kwalifikacyjnej – w formie zarządzenia
Ponieważ powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego jest rozstrzygnięciem dyrektora przedszkola o charakterze wewnętrznym, to powinno mieć ono formę zarządzenia.
W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
- dyrektor przedszkola (jako przewodniczący),
- nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w tym przedszkolu (w razie braku takich nauczycieli – nauczyciel kontraktowy)
- opiekun stażu (art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela).
W pracach komisji nie mogą brać udziału inne osoby, np. nauczyciel przedszkola, który byłby sekretarzem komisji zobowiązanym do sporządzenia protokołu z posiedzenia komisji. Protokół sporządza członek komisji wskazany przez przewodniczącego.
Nieobecność opiekuna nie zablokuje prac komisji
Jeżeli opiekun stażu nie będzie mógł brać udziału w posiedzeniu komisji, np. z powodu choroby, to posiedzenie komisji odbędzie się, pod warunkiem że wezmą w nim udział pozostali członkowie. Rozstrzygnięcie komisji będzie ważne, ponieważ na posiedzeniu będzie obecne wymagane przepisami 2/3 składu komisji. Nieobecność jednego z powołanych członków komisji nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia zaplanowanych czynności.
W skład komisji może wejść członek związku zawodowego…
W skład komisji może również wejść przedstawiciel związku zawodowego. Warunkiem udziału przedstawiciela jest jednak wskazanie danego związku we wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.
Przedstawiciel związku zawodowego jest pełnoprawnym członkiem komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej. Podejmuje on wszystkie niezbędne czynności związane z oceną spełniania przez nauczyciela wymagań na kolejny stopień awansu zawodowego, m.in.:
- analizuje dokumentację dołączoną do wniosku,
- zadaje pytania nauczycielowi,
- dokonuje oceny punktowej,
- uzasadnia ocenę,
- podpisuje protokół.
Nauczyciel musi mieć zapewnioną realną możliwość realizacji swego uprawnienia, dlatego dyrektor powinien zawiadomić wybrany przez nauczyciela związek zawodowy o miejscu i terminie posiedzenia komisji kwalifikacyjnej.
…a prace może obserwować członek organu nadzoru
Ponadto obserwatorem prac komisji może być przedstawiciel organu prowadzącego oraz organu nadzoru pedagogicznego. Choć nie wynika to wprost z przepisów, to jednak aby zagwarantować udział obserwatora, należy pisemnie powiadomić organ nadzoru i organ prowadzący o terminie i miejscu posiedzenia komisji kwalifikacyjnej.
O terminie i miejscu posiedzenia komisji zawiadamiasz oczywiście również nauczyciela, przy czym zawiadomienie musi trafić do nauczyciela co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia.
- art. 9a, art. 9b, art. 9g ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189)
- § 6, § 9, § 11-15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
- § 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy (Dz.U. z 2015 r. poz. 250).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
