Od 1 września 2015 r. wymagania jakościowe wobec przedszkoli zawarte są w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Dotychczas były one określone w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego. Nie zmieniła się istota dotychczas obowiązujących wymagań, zarówno co do liczby, jak i ich brzmienia. Jednak pojawiło się kilka modyfikacji, które dyrektor musi wziąć pod uwagę już w tym roku szkolnym.
Od 1 września podstawowy i wysoki poziom spełniania wymagań wobec przedszkoli
W nowych przepisach o nadzorze pedagogicznym rezygnowano z 5-stopniowej skali oceny spełniania wymagań (A–E), na rzecz tylko dwóch poziomów – podstawowego i wysokiego. Liczba wymagań w stosunku do przedszkola pozostaje bez zmian i wynosi 12.
Od początku nowego roku szkolnego zmieniono sposób oceniania jakości pracy przedszkoli, tj. zrezygnowano z not (A–E) wystawianych podczas ewaluacji zewnętrznej na rzecz tylko dwóch poziomów spełniania wymagań – podstawowego i wysokiego.
Zazwyczaj wymagania na dotychczasowym poziomie D odpowiadają obecnym wymaganiom na poziomie podstawowym, a poziom B został przyporządkowany do poziomu wysokiego.
Spełnianie wymagań na poziomie podstawowym jest obowiązkiem przedszkoli, natomiast sposób, w jaki placówka realizuje poszczególne wymagania, zależy od jej autonomicznych decyzji. Analogicznie jak w poprzednim stanie prawnym, wymagania zostały ujęte w tabeli – dla każdego poziomu określono charakterystykę jego spełniania.
Poziom podstawowy spełniania wymagań |
Poziom wysoki spełniania wymagań |
Świadczy o:
|
Świadczy o wysokiej skuteczności działań (o których mowa w opisie poziomu podstawowego), wyrażanej w szczególności:
|
W przedszkolach niepublicznych
Wymagania wskazane w rozporządzeniu dotyczą również przedszkoli niepublicznych.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
