Aktualnie zmiany dotyczą przede wszystkim podkreślenia roli dyrektora w procesie wspomagania nauczycieli i wyrażają się nowym brzmieniem przepisu dotyczącego realizacji zadań w tym zakresie.
Od 1 września 2017 r. wzmocnienie roli wspomagania nauczycieli
Reforma oświaty nie wprowadza zasadniczych zmian w zakresie samej idei nadzoru pedagogicznego i rozwiązań regulowanych z poziomu ustawy. Nadal aktualne pozostają też zadania i formy nadzoru wynikające z rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dokonano jednak zmian w zakresie roli dyrektor w procesie wspomagania nauczycieli – sprawdź, jak zmieni się zakres Twoich obowiązków.
Tabela 1. Definicja wspomagania nauczycieli w ustawie o systemie oświaty i ustawie Prawo oświatowe
art. 33 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty |
art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe |
Nadzór pedagogiczny polega na: inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. |
Nadzór pedagogiczny polega na: inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. |
Nowe brzmienie przepisów ustawy Prawo oświatowe koreluje z definicją wspomagania określoną w § 2 pkt 10rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego – rozumianego jako działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w przedszkolu procesów służących poprawie i doskonaleniu jego pracy, ukierunkowanych na rozwój wychowanków.
W nowych przepisach rezygnuje się przy tym z formalnych procedur dotyczących wdrażania innowacji, a działalność innowacyjna ma być procesem integralnie związanym ze stałym dążeniem do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
Takie działanie wpisuje się w dotychczasowe zadania dyrektora określone w § 24 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego, zgodnie z którym dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy przedszkola,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
W konsekwencji wprowadzonych w ustawie Prawo oświatowe zmian dyrektor powinien wziąć pod uwagę zapis art. 44 tej ustawy (zastępującego dotychczasowy przepis art. 21a ustawy o systemie oświaty), dotyczący obowiązku tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola i wymagań w tym zakresie. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 44 ust. 3 przepisy wykonawcze mają definiować wymagania wobec przedszkola, z uwzględnieniem rezygnacji z kryteriów oceny jakości pracy wynikających z charakterystyk spełniania wymagań na poziomie podstawowym i wysokim. Zgodnie z przywołanym przepisem wymagania wobec przedszkola mają dotyczyć prawidłowości i skuteczności działań w zakresie:
1) przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki;
2) umożliwienia każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości;
3) podejmowania przez przedszkole działań podnoszących jakość jej pracy;
4) angażowania uczniów, rodziców i nauczycieli w działania przedszkola;
5) współpracy ze środowiskiem lokalnym;
6) uzyskiwanych efektów kształcenia i wychowania;
7) aktywności uczniów i ich rozwoju osiąganego adekwatnie do potrzeb i możliwości;
8) doskonalenia pracy przedszkola przy zaangażowaniu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
Nową obligację dyrektora w zakresie wspomagania zawarto również w projektowanym rozporządzeniu w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z § 6 ust. 6 projektu zadaniem dyrektora przedszkola, ma być organizacja wspomagania przedszkola, w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegająca na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189),
- ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 poz. 60)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
