W nowelizacji ustawy o systemie oświaty określono dwa poziomy spełniania wymagań:
Najistotniejsze zmiany w nowym nadzorze pedagogicznym dotyczą ewaluacji
Nowe rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym weszło w życie 1 września br. W znaczący sposób zmienia ono definicję ewaluacji, wskazując na diagnozowanie wartości działań podejmowanych przez szkołę i wykorzystywanie ich do podejmowania działań doskonalących jakość procesów edukacyjnych i efektów kształcenia. Poznaj zmiany, jakie zaszły w ewaluacji zewnętrznej.
Nowe poziomy spełniania wymagań
1) podstawowy,
2) wysoki.
Badane wymaganie jest spełnione, jeżeli szkoła realizuje je co najmniej na poziomie podstawowym. Istotą ewaluacji jest podejście kształtujące, a nie sumujące, dlatego odstąpiono od wskazywania poziomu spełniania wymagania, którym odpowiadały symbole literowe E, D, C, B, A. Dlatego należy koncentrować uwagę na refleksji nad pracą szkoły i tworzeniem planu jej rozwoju, a nie nad trafnością przypisanej szkole oceny.
Utrzymano dotychczasowe zasady dotyczące konsekwencji braku spełniania wymagania na poziomie podstawowym (dawne E), czyli polecenie organu sprawującego nadzór pedagogiczny dotyczące opracowania w wyznaczonym terminie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.
Ewaluacja może być przerwana
Założeniem ewaluacji zewnętrznej jest zgromadzenie i przedstawienie wiarygodnych informacji. Zdarzają się jednak przypadki niewłaściwego podejścia szkoły do ewaluacji na etapie przygotowawczym i badawczym, które utrudniają zebranie wiarygodnych danych. W takich sytuacjach rozporządzenie dopuszcza możliwość przerwania jej.Przesłankami do przerwania ewaluacji mogą być:
- przekazywanie nieprawdziwych informacji,
- przygotowywanie do ewaluacji pracowników, uczniów i rodziców, które polega na podawaniu im poprawnych, w opinii dyrektorów, odpowiedzi i oczekiwaniu udzielenia ich podczas wywiadów,
- kopiowanie fragmentów dokumentów,
- udzielanie takich samych odpowiedzi ankietowych na pytania otwarte przez wielu nauczycieli.
- art. 34 ust. 2 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek oświatowych (Dz.U. poz. 1214),
- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1270).
Zobacz także:
Tagi: ewaluacja wewnętrzna
