Podstawa programowa to zakres treści nauczania, umiejętności oraz wymagań. Badając realizację podstawy programowej w szkole najlepiej ustalić zasady, sprawdzić prawidłowość planu realizacji, zgodność planu z podstawą programową, a następnie realizację planu.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej – zadania dyrektora
Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły i sprawuje nadzór nad jej działalnością. Również sposób monitorowania realizacji podstawy programowej powinien zależeć od decyzji dyrektora. Nie ma gotowego i uniwersalnego narzędzia do badania realizacji podstawy programowej.
4 etapy związane z monitorowaniem
Monitorowanie realizacji podstawy programowej powinno się więc odbywać w następującej kolejności:
- dyrektor ustala procedury związane z monitorowaniem realizacji podstawy programowej,
- przedstawia je nauczycielom,
- informuje nauczycieli o ich powinnościach w tej kwestii:
- jakie zadania mają wykonać,
- w jakim terminie,
- jakie dokumenty złożyć i do kogo (bezpośrednio do dyrektora lub wicedyrektora, albo do przewodniczącego zespołu przedmiotowego – po czym przewodniczący zespołów przedstawiają komplety materiałów dotyczących poszczególnych zajęć edukacyjnych),
- dyrektor szkoły lub/i wyznaczone przez niego osoby (zastępcy, opiekunowie staży – w stosunku do swoich „podopiecznych” odbywających staże) kontroluje przestrzeganie ustalonych procedur, realizację powierzonych zadań i ich zgodność z obowiązującymi przepisami.
Zadania przed rozpoczęciem roku
Dobre, solidne przygotowanie do kontroli realizacji podstawy programowej pozwoli dyrektorowi w trakcie roku szkolnego skupić się na nadzorowaniu i dokumentowaniu monitorowania. Dyrektor jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego powinien więc:
- opracować plan monitoringu,
- uwzględnić go w planie nadzoru pedagogicznego,
- zapoznać nauczycieli z ich obowiązkami w zakresie,
- poinformować nauczycieli o formach i terminach kontroli stopnie realizacji podstawy programowej,
- przygotować odpowiednie narzędzia kontroli,
- wyznaczyć zakres zadań dla osób zobligowanych do dokonywania kontroli (wicedyrektorzy),
- czuwać nad systematycznością i prawidłowością przebiegu kontroli,
- reagować na nieprawidłowości i opóźnienia,
- podsumować przebieg kontroli i wyciągnąć wnioski celem usprawnienia zadania na kolejny rok szkolny.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
