Dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru:
Dyrektor ustala sposób prowadzenia obserwacji zajęć
Ideą wewnętrznego nadzoru pedagogicznego jest prowadzenie działań zgodnie z potrzebami szkoły. Jednocześnie nadzór ma charakter planowy, zatem obserwacje powinny być prowadzone zgodnie ze sposobem ustalonym przez dyrektora.
Obowiązki dyrektora związane z nadzorem
- przeprowadza ewaluację wewnętrzną,
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa oraz
- wspomaga ich w realizacji ich zadań.
Wykonując te zadania, w szczególności ma obserwować prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły.
Sposoby prowadzenia obserwacji…
Przepisy nie ograniczają dyrektora w wyborze sposobu prowadzenia obserwacji, zatem określenie typu, formy, czasu trwania, liczby obserwacji, harmonogramu, sposobu dokumentowania itp. jest wyłączną kompetencją dyrektora. Dyrektor może wskazać w planie nadzoru pedagogicznego rodzaj zajęć i czynności wykonywanych przez nauczycieli, które zamierza obserwować.
Może także opracować procedurę prowadzenia obserwacji dostosowaną do potrzeb swojej placówki ‒ określić ogólne zasady i szczegółową organizację, np. osoby prowadzące obserwację, zajęcia/zagadnienia objęte obserwacją, narzędzia, sposób dokumentowania.
Ważne! Dyrektor powinien zapoznać nauczycieli z takim dokumentem.
… mogą być zmieniane
To, na ile plan/procedura będą elastyczne, zależy także od dyrektora, dlatego nauczyciel powinien być gotowy na obserwowanie każdej swojej lekcji. Dyrektor może przyjąć, że obserwacja wybranego problemu:
- może być realizowana bez jakichkolwiek wcześniejszych ustaleń, bez aranżacji czegokolwiek,
- może obejmować fragment zajęć, całe zajęcia lub grupę zajęć albo cały dzień w jednym oddziale,
- może być realizowana na zajęciach prowadzonych przez tego samego nauczyciela, nauczycieli wybranych zajęć (np. godziny wychowawczej), na pierwszej godzinie lekcyjnej itp. lub wybrać inne założenia.
- § 24 ust. 1 i 3, § 25 ust. 1 i 4 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1270).
Zobacz także:
Tagi: oświata, nadzór pedagogiczny
