Istotną nowością jest nadanie monitorowaniu statusu formy nadzoru pedagogicznego. Innymi słowy od 1 września 2017 r. dyrektor ma obowiązek stałego monitorowania pracy kierowanej przez siebie szkoły. Przez monitorowanie należy rozumieć zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz każdej innej działalności statutowej szkoły.
5 zmian istotnych dla dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego
Reforma oświaty objęła także nadzór pedagogiczny. Zmiany w zakresie nadzoru wprawdzie nie są rewolucyjne. Niemniej jednak na dyrektorów zostały nałożone nowe obowiązki w zakresie stałego monitorowania pracy szkoły i wspomagania. Monitorowanie stało się formą nadzoru pedagogicznego, zaś w przypadku wspomagania zaobserwować można istotne zwiększenie jego roli. Dowiedz się, jakie obowiązki ciążą na Tobie po zmianie przepisów w sprawie nadzoru pedagogicznego i za pomocą jakich narzędzi zapewnić należytą jakość funkcjonowania kierowanej przez siebie szkoły.
Stałe monitorowanie jako nowa forma nadzoru
Wspomaganie stanie się obowiązkiem dyrektora
Z kolei w przypadku wspomagania doszło do rozciągnięcia obowiązku realizowania tej formy nadzoru pedagogicznego na dyrektorów szkół. O ile w ujęciu przedmiotowym definicja wspomagania nie uległa zmianie (nadal są to działania mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkole lub placówce procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowane na rozwój uczniów i wychowanków), o tyle w nowym rozporządzeniu wskazuje się, że wspomaganie powinno być realizowane nie tylko przez organ nadzoru, ale także dyrektora szkoły.
Nowe treści w planie nadzoru pedagogicznego
Niezmieniony pozostał sposób ustalania planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora. Tak jak dotychczas, dyrektor musi przedstawić plan na posiedzeniu rady pedagogicznej. Radę należy też informować na bieżąco o zmianach w planie. Nowości przewidziano natomiast w zakresie treści planu nadzoru pedagogicznego. Poza dotychczasowymi elementami plan powinien także zawierać:
- zakres monitorowania,
- plan obserwacji.
Inaczej niż dotychczas, w planie nadzoru pedagogicznego należy też uwzględnić podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
Nowe dane w elektronicznej platformie nadzoru
Większy nacisk położono na elektroniczną platformę nadzoru pedagogicznego służącą osobom realizującym zadania z zakresu nadzoru. Przede wszystkim określono szczegółowy zakres danych dostępnych na platformie:
- dane identyfikacyjne szkół i placówek (nazwa, typ szkoły i rodzaj placówki, adres siedziby, numer telefonu, numer faksu, adres strony internetowej, REGON, status publiczno-prawny),
- informacje o działalności szkół i publicznych uzyskiwane w toku ewaluacji zewnętrznej (z ankiet i wywiadów),
- wyniki i wnioski z ewaluacji zewnętrznych,
- informacje uzyskane w trakcie kontroli planowych,
- informacje dotyczące zakresu i wyników kontroli doraźnych,
- informacje o działalności szkół i placówek uzyskane w wyniku monitorowania.
Co zmieni się w szkołach i placówkach niepublicznych
Czy treść nowego rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego powinni znać również dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych? Z całą pewnością tak. Zewnętrzny nadzór pedagogiczny będzie bowiem sprawowany w tego typu szkołach i placówkach na takich samych zasadach, jak w przypadku jednostek publicznych – a więc na podstawie Prawa oświatowego i rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dyrektorzy niepublicznych szkół, przedszkoli i placówek będą więc musieli zapewnić zgodną z prawem działalność przedszkola.
Dyrektorzy niepublicznych szkół, przedszkoli i placówek nie muszą prowadzić wewnętrznego nadzoru pedagogicznego na takich samych zasadach, jak w jednostkach publicznych. W szczególności brak jest obostrzeń dotyczących planu nadzoru pedagogicznego. Dlatego kwestie te powinny być uregulowane w statucie danej szkoły, przedszkola lub placówki.
Wizytatorzy sprawdzą kwalifikacje nauczycieli
Na koniec warto wspomnieć o poszerzeniu kompetencji wizytatorów kuratorium oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego. Otóż wizytatorzy w trybie czynności wynikających z nadzoru pedagogicznego począwszy od 1 września 2017 r. mają wgląd do znajdujących się w szkole dokumentów nauczycieli potwierdzających kwalifikacje do prowadzenia przydzielonych im zajęć. Na podstawie takich czynności mogą formułować zalecenia dla dyrektorów wraz z terminem ich realizacji. Innymi słowy wizytator może zweryfikować, czy zatrudniony nauczyciel spełnia wymagania kwalifikacyjne do zajmowania danego stanowiska, a w razie ich niespełnienia, zalecić zatrudnienie na danym stanowisku osoby legitymującej się wymaganymi kwalifikacjami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 55 ust. 3.
Zobacz także:
Tagi: Oświata, Nadzór pedagogiczny
