Jeżeli w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego dla ucznia z zespołem Aspergera zawarto zalecenie dotyczące zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, to dyrektor jest zobowiązany zrealizować takie zalecenie. Nie zawsze dyrektor przedszkola musi zatrudnić dodatkowego nauczyciela – w niektórych przypadkach może być to inna osoba.
Zatrudnienie nauczyciela dla ucznia z zespołem Aspergera – tylko jeżeli dziecko posiada odpowiednie orzeczenie
Przepisy uzależniają obowiązek zatrudnienia w przedszkolu nauczyciela wspomagającego dla dziecka z zespołem Aspergera od rodzaju placówki oraz zaleceń w orzeczeniu wydanym przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Jeżeli takiego zalecenia nie określono wprost w orzeczeniu, to w przedszkolach ogólnodostępnych przepisy pozostawiają dyrektorowi wybór kogo, w jakim wymiarze i na jakie stanowisko zatrudni, aby zapewnić zalecane w orzeczeniu warunki kształcenia i formy wsparcia dziecka. Może to być nauczyciel wspomagający, specjalista lub pomoc nauczyciela. Prawo w tym zakresie zobowiązuje dyrektora do zatrudnienia na jedno z tych stanowisk.
Dyrektor nie musi zatrudniać nauczyciela wspomagającego, jeśli nie uzasadniają tego potrzeby dziecka. Musi jednak zatrudnić odpowiedniego specjalistę (nauczyciela z odpowiednim przygotowaniem) do organizacji zajęć rewalidacyjnych i zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciel musi posiadać kwalifikacje do pracy z uczniem z Aspergerem
W przypadku potrzeby zatrudnienia dodatkowo nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne powinien to być nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Pomocne w nauczaniu lub prowadzeniu zajęć z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera może być ukończenie formy kształcenia, w której programie były realizowane treści z zakresu nauczania i wychowania uczniów z autyzmem (studia wyższe, podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny).
Podstawa prawna:
- art. 39 ust. 1 pkt 2, ust. 1 pkt 10, ust. 3 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156),
- art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 1202 ze zm.),
- § 2–4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 1207 ze zm.),
- § 7 ust. 2–5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
