Ministerstwo Edukacji i Nauki w odpowiedzi na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich stwierdza, że wszystkie potrzeby dzieci i młodzieży zarówno niesłyszących jak i słabosłyszących są uwzględniane na każdym poziomie edukacji.
Dzieci z niepełnosprawnością słuchu - wyzwania oświaty
Najwyższa Izba Kontroli udostępniła raport, z którego wynika, że system edukacji nie jest wystarczająco dostępny dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu. Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdza, że niezbędne jest przyjęcie Polskiego Języka Migowego jako sposobu komunikacji osób niesłyszących a także wdrożenie jego nauki w procesie edukacyjnym. Resort edukacji twierdzi natomiast, że przecież wszystkie potrzeby uczniów są uwzględnione.
System oświaty idealnie przygotowany
Uważa, że są zapewnione odpowiednie warunki organizacyjno-prawne, które dają możliwość skutecznego kształcenia - zarówno w przedszkolach jaki szkołach. Przytacza także przepis art. 68 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe, który pozwala dyrektorowi placówki oświatowej podjąć decyzję o zatrudnieniu nauczyciela z odpowiednimi kwalifikacjami czy specjalisty np. tłumacza Polskiego Języka Migowego - który nie jest nauczycielem. Decyzja taka ma być podejmowana w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i uczniów w tym zakresie.
Ministerstwo podkreśla także, że obowiązujące przepisy pozwalają na naukę języka migowego oraz innych alternatywnych metod komunikacji już od momentu w którym dziecko zostaje objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju. Zajęcia te są organizowane od chwili wykrycia niepełnosprawności. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - nauka języka migowego powinna być uwzględniana w ramach zajęć rewalidacyjnych. Dodatkowe godziny zajęć z języka migowego mogą być natomiast przyznane - w wymiarze nie większym niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału przez organ prowadzący szkołę na wniosek jej dyrektora.
Zobacz także: Kiedy i jak można rozwiązać klasę integracyjną
Resort podaje także listę podręczników zaadaptowanych do potrzeb uczniów niesłyszących, a uczniowie szkół podstawowych mają bezpłatny dostęp do podręczników. Natomiast od 2023 r. jest planowane przygotowanie adaptacji podręczników dla uczniów I klasy szkoły ponadpodstawowej. Następnie - do kolejnych klas.
MEiN uruchomił także bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzeniem słuchu.
Zobacz także: Jaki zespół sporządza opinię o przedłużeniu okresu nauki uczniowi ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego
Przepisy kontra praktyka
Po drugiej stronie przepisów, które - zdaniem resortu edukacji - pozwalają skutecznie zrealizować kształcenie osób niesłyszących stoją nauczyciele organizujący taką edukację oraz sami uczniowie. Dyrektorzy skarżą się, że przepisy wprowadzają nadmierny formalizm dla dokumentacji uczniów z niepełnosprawnościami. Pojawia się konieczność tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego ucznia.
Raport przygotowany przez NIK wykazał, że w żadnej z kontrolowanych szkół nie wykorzystywano zaadaptowanych i udostępnionych przez MEiN podręczników. Placówki wyjaśniały, że te podręczniki w niewłaściwy sposób przedstawiają treści - np. nagrane są wyłącznie poszczególne wyrazy tłumaczone na PJM, czy używanie piktogramów, co sprawia że podręczniki nie są zrozumiałe dla dzieci, a przez to nie są przydatne w procesie edukacji. Wątpliwości budzi także forma przeprowadzania egzaminów - najpierw przygotowywane są standardowe arkusze i to one są dostosowywane. To sprawia, że zawierają często pojęcia zbyt abstrakcyjne i dzieci niesłyszące nie osiągają dobrych wyników, bo nie są w stanie dobrze zrozumieć poleceń.
Zobacz także: Czy szkoła może objąć kształceniem specjalnym dziecko, które nie ma orzeczenia na kolejny etap
RPO zaznaczył także, że obecne przepisy nie określają konieczności znajomości Polskiego Języka Migowego na odpowiednim poziomie. Aby swobodnie porozumiewać się w PJM niezbędne jest szkolenie w wymiarze ok. 500 godzin. Tymczasem nauczyciele korzystają z 60 godzin szkolenia z zakresu PJM lub SJM - a system językowo-migowy to sztuczny system porozumiewania się, który niejednokrotnie używa innych znaków na to samo słowo niż PJM.
Zobacz także: Dostosowanie programu nauczania w szkole specjalnej do indywidualnych potrzeb - w praktyce
Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich - portal bip.brpo.gov.pl
