Dla dyrektora szkoły zobowiązanego do wyznaczenia zajęć źródłem informacji o potrzebach uczniów z autyzmem będą:
Nauczyciel wspomagający dla ucznia autystycznego
Wskazanie zajęć, podczas których powinien uczestniczyć dodatkowo zatrudniony nauczyciel, nie jest możliwe bez znajomości zróżnicowanych potrzeb i możliwości każdego dziecka z autyzmem. Przy ustalaniu zajęć, które będą realizowane przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej wspólnie z innymi nauczycielami lub w których nauczyciel ten będzie uczestniczyć, należy kierować się indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz możliwościami psychofizycznymi uczniów objętych kształceniem specjalnym.
Wsparcie dla ucznia autystycznego
- zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, przygotowana przez zespół nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z danym dzieckiem/uczniem.
Z zaleceń z orzeczenia może wynikać dla każdego dziecka z autyzmem inny zakres niezbędnego wsparcia ze strony nauczyciela zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania jego kształcenia. W przypadku dziecka objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego oraz dziecka rozpoczynającego naukę w klasie I obecność nauczyciela wspomagającego może być konieczna podczas wszystkich zajęć. Wynikać to może z utrudnionego funkcjonowania dziecka w grupie rówieśników, zaburzonej komunikacji, trudności ze rozumieniem zachowań społecznych i emocji oraz z nabywaniem wiedzy i umiejętności szkolnych. Obecność nauczyciela, który dobrze zna potrzeby dziecka i jego indywidualne wzory zachowań przyczyni się do lepszego funkcjonowania dziecka w szkole.
Natomiast w przypadku ucznia klasy IV może on potrzebować wsparcia w węższym zakresie, tylko na niektórych zajęciach. Zależy to od wyników wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, dokonanej w szkole przez zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących z nim zajęcia.
Zadania nauczyciela wspomagającego
Zgodnie z przepisami dodatkowo zatrudniony nauczyciel w szkole ogólnodostępnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów z autyzmem powinien:
- prowadzić wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizować zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla każdego ucznia, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- prowadzić wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem z autyzmem,
- uczestniczyć, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie,
- udzielać pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniem z autyzmem.
- § 6 ust. 4, § 7 ust. 5 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz. 1113)
- § 8 ust. 2 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072).
Zobacz także:
Tagi: oświata, kształcenie i wychowanie
