Działalność poradni przyszpitalnych stanowi element systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej. W jego skład wchodzą bowiem: leczenie szpitalne, świadczeń wysokospecjalistyczne, rehabilitacja lecznicza, programy lekowe leków stosowanych w chemioterapii, nocna i świąteczna opieka zdrowotna i właśnie ambulatoryjna opieka specjalistyczna realizowana w poradniach przyszpitalnych.
Gdzie powinna znajdować się przychodnia przyszpitalna?
Ambulatoryjne świadczenia opieki zdrowotnej realizowane przez poradnie przyszpitalne są elementem podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej. Aby poradnia mogła być finansowana z Narodowego Funduszu Zdrowia, musi się jednak znajdować w tej samej dzielnicy co szpital. Czy taki zapis jest uzasadniony? Zdaniem twórców projektu ustawy wprowadzającej zmodyfikowaną definicję poradni przyszpitalnej powinien być usunięty.
Zobacz także: Natalia Zbrojewska: Kontrola podmiotu leczniczego przez organ rejestrowy oraz Państwową Inspekcję Sanitarną
Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w słowniku definicji legalnych zawiera określenie poradni przyszpitalnej. Zgodnie z nim, poradnią przyszpitalną jest komórka organizacyjna podmiotu leczniczego prowadzącego szpital, zlokalizowana w tej samej dzielnicy co szpital. Dzielnica powinna być rozumiana zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym albo ustawą o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Natomiast w przypadku gmin, w których nie ma podziału na dzielnice, poradnia przyszpitalna musi być zlokalizowana w tej samej gminie.
Poradnia przyszpitalna musi tworzyć funkcjonalną całość ze szpitalem, a ambulatoryjne świadczenia zdrowotne w niej udzielane mają odpowiadać co do rodzaju udzielanym świadczeniom szpitalnym.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, funkcjonowanie poradni przyszpitalnych będzie finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia jedynie wówczas, gdy spełniony zostanie warunek zlokalizowania jej w tej samej dzielnicy co szpital.
Pozornie wydaje się, że przepis nie powinien generować żadnych problemów i gwarantuje, że poradnia będzie zlokalizowana blisko szpitala. Praktyka pokazuje jednak, że zapis może być przyczyną poważnym problemów w funkcjonowaniu poradni, bo w większych miastach nawet sąsiadujące ze sobą ulice mogą należeć do innych dzielnic.
Biorąc pod uwagę takie spojrzenie na lokalizację poradni przyszpitalnych, warto rozważyć potrzebę zniesienia sztucznego wymogu zlokalizowania poradni w konkretnej dzielnicy. Zmiany przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zmiana jest być może niewielka, jednak może mieć znaczący wpływ na możliwości sprawnego funkcjonowania poradni przyszpitalnych. W przedłożonym projekcie z definicji poradni przyszpitalnej wykreślony został zapis dotyczący konieczności ulokowania jej w tej samej dzielnicy, jednak - co ciekawe - zostawia wymóg tej samej dzielnicy w przypadku miasta stołecznego Warszawy.
Zobacz także: Andrzej Osuch: Rozwiązania cyfrowe odgrywają ważną rolę w zwiększaniu dostępności usług medycznych
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych opublikowany w wykazie wniesionych projektów ustaw, którym jeszcze nie został nadany numer druku na oficjalnej stronie Sejmu RP - portal gov.pl
