Jeżeli przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem sklepu bądź hurtowni udostępnia swoim klientom torebki z tworzywa sztucznego to jest zobowiązany pobierać od nich opłatę recyklingową i przekazywać ją do właściwego ze względu na prowadzenie działalności - urzędu marszałkowskiego.
Klient z reklamówką, przedsiębiorca z dodatkowymi obowiązkami
Opłata recyklingowa
Jeśli sprzedawca decyduje się na udostępnienie dla swoich klientów torebek foliowych albo innych z tworzywa sztucznego, będzie musiał zapłacić opłatę recyklingową i odpowiednio się z niej rozliczyć.
Opłata recyklingowa
Regulacje dotyczące opłaty recyklingowej zawiera ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Opłacie podlegają wszystkie torby na zakupy, jeżeli są wykonane z tworzywa sztucznego. Nie stosuje się jej jedynie do tzw. zrywek, które są oferowane np. jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem.
Ważne: Jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep i sprzedaje np. śrubki, które można pakować w torebki - zrywki, będzie musiał pobrać od nich opłatę recyklingową.
Zgodnie z przepisami ustawy, maksymalna stawka opłaty za torbę wynosi 1 zł. Stawkę doprecyzowuje rozporządzenie wydane na podstawie tej ustawy. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2019 r. - stawka opłaty recyklingowej wynosi obecnie 20 gr. za torbę.
Zobacz także: Czy przedsiębiorca może uiścić opłatę recyklingową we własnym zakresie i nie obciążać nią klienta?
Opłata jest rozliczana kwartalnie i wpłaca się ją na specjalne konto utworzone przez marszałka województwa. Jeżeli opłata nie zostanie rozliczona, bądź przedsiębiorca zapłaci zbyt niską kwotę, wysokość zaległości będzie ustalona w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez marszałka województwa. Przedsiębiorca ma 14 dni od doręczenia decyzji, na uregulowanie zaległości. Jeśli tego nie zrobi - zostanie mu naliczona dodatkowa opłata recyklingowa w wysokości 50% kwoty niewniesione należności.
Jeżeli opłata recyklingowa zostanie wpłacona na konto właściwego marszałka województwa, to oznacza, że przedsiębiorca nie wykonał swoich obowiązków, w związku z czym właściwy marszałek województwa może naliczyć dodatkową opłatę. Dodatkowo - poprzez odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów Ordynacji podatkowej - osoba taka będzie musiała uregulować kwotę odsetek za zwłokę. - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 17 listopada 2021 r., sygn. II SA/Gl 102/21
Zobacz także: Dziesięć rzeczy, które musisz wiedzieć o BDO
Choć zrywki nie rodzą obowiązku pobierania opłaty od klientów, to ich używanie tworzy dodatkowy obowiązek dla przedsiębiorcy. Musi on prowadzić ewidencję lekkich toreb na zakupy które zostały nabyte i wydane. Może zdecydować, czy ewidencja ma mieć formę papierową czy elektroniczną. Musi jednak dotyczyć ona całego roku kalendarzowego i być przechowywana przez przedsiębiorcę przez 5 lat od końca tego roku, którego dotyczy.
Kwestie podatkowe
Opłata recyklingowa jest zgodnie z przepisami zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodem, który powstaje w dniu otrzymania opłaty. Wniesienie opłaty na wyodrębnione konto odpowiedniego marszałka województwa powoduje, że staje się ona kosztem uzyskania przychodów prowadzonej działalności (art. 15 ust. 1aa ustawy o CIT i art. 22 ust. 1aa ustawy o PIT).
Ważne: Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się opłatę recyklingową w kwocie netto.
Do opłaty recyklingowej są stosowane przepisy o podatku VAT. Opłata jest wliczana do podstawy opodatkowania VAT i stosuje się do niej stawkę 23%. Sprzedaż toreb musi się znaleźć w ewidencji na kasie rejestrującej na ogólnych zasadach. Jednak w przypadku gdy cena torby jest wyższa niż opłata recyklingowa, na paragonie może znaleźć się cała kwota - przedsiębiorca nie ma obowiązku rozdzielać opłaty recyklingowej i ceny za torbę.
Ważne: Kontrolę przestrzegania zasad dotyczących opłaty recyklingowej przeprowadza inspekcja handlowa.
Informacja umieszczona w serwisie w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy - biznes.gov.pl
