Kwestię obowiązku zarządcy nieruchomości dotyczącego czuwania nad prawidłową segregacją odpadów w zestawieniu z obowiązkami gminy wynikającymi z ustawy o utrzymaniu czystości rozpatrywał w niedawnym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. W sprawie została nałożona wyższa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze względu na niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Podwyższona stawka jest stosowana w przypadku braku segregacji odpadów. Jednym z warunków jej zastosowania jest m.in. konieczność powiadomienia właściciela czy zarządcy nieruchomości. Nie można przy tym przyjąć, że spełnieniem wskazanego warunku jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie podwyższonej opłaty za niedopełnienie obowiązku segregowania odpadów. Brak powiadomienia uniemożliwia zastosowanie podwyższonej stawki za odpady.
Odpowiedzialność zarządcy za segregację odpadów
Za prawidłową segregację odpadów na nieruchomości odpowiada zarządca nieruchomości. Jednak jakie są granice jego odpowiedzialności, szczególnie w przypadku gdy gmina umieszcza pojemniki na odpady segregowane poza tą nieruchomością, udostępniając je tym samym także dla osób trzecich. Czy nadal za prawidłową segregację odpowiada zarządca? Czy można uznać, że w takim przypadku gmina prawidłowo realizuje swój obowiązek zaopatrzenia nieruchomości w pojemniki?
Zobacz także: Najczęstsze błędy przy klasyfikacji odpadów
Ważne: Choćby jednorazowe niedopełnienie obowiązku segregacji odpadów pociąga za sobą obowiązek nałożenia na zainteresowany podmiot opłaty odpowiedniej dla nieselektywnego zbierania odpadów (por. wyrok NSA z 16 czerwca 2022 r., sygn. III FSK 4968/21).
Jednak zdaniem skarżącej (zarządcy nieruchomości) nie można zastosować takiej stawki w przypadku gdy wiele podmiotów i tym samym wielu zarządców nieruchomości, korzysta ze wspólnego pojemnika.
Zobacz także: Jeżeli klienci nie segregują odpadów, to jednostka handlowa zapłaci więcej za odbiór śmieci
Ważne: Zarządca odpowiada za prawidłową segregację odpadów na nieruchomości, jednak nie może odpowiadać za to poza jej obszarem. W przypadku gdy pojemniki są umieszczone poza nieruchomością i mają do nich dostęp osoby trzecie, nie można uznać by gmina zrealizowała swój obowiązek zaopatrzenia nieruchomości w pojemniki.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Wr 647/22 opublikowany wraz z uzasadnieniem w bazie orzeczeń sądów administracyjnych - portal orzeczenia.nsa.gov.pl
