W celu przeprowadzania konkursu organizator powołuje komisję konkursową w składzie:
Kto pokrywa koszty konkursu na dyrektora teatru, który przeprowadza organizator
Wydatki związane z organizacją i pracami komisji konkursowej pokrywa organizator instytucji kultury, której dyrektor ma być wyłoniony w drodze konkursu.
- 3 przedstawicieli organizatora,
- 2 przedstawicieli ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
- 2 przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu art. 241[25a] Kodeksu pracy, działających w tej instytucji kultury, albo 2. przedstawicieli załogi danej instytucji – jeżeli w instytucji kultury nie działają zakładowe organizacje związkowe (przedstawiciele załogi są wtedy powoływani w miejsce reprezentantów związków, przez organizatora)
- przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych lub twórczych właściwych ze względu na zakres działania tej instytucji kultury.
Rozporządzenie przyznaje szerokie kompetencje organizatora w zakresie powoływania komisji i określania zakresu jej działania. I tak, w celu przeprowadzenia konkursu właściwy organizator:
- powołuje członków komisji konkursowej, przy czym powołanie ma w tym wypadku wymiar jedynie formalny, gdyż organizator obowiązany jest powołać do składu komisji członków organów i organizacji (związkowych, zawodowych itd.), wskazanych przez te jednostki i organizacje, organizator występuje wówczas do właściwych organów i organizacji o wskazanie ich przedstawicieli,
- określa szczegółowy tryb pracy komisji,
- wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków.
To na organizatorze ciąży obowiązek finansowania działalności komisji konkursowej i jej członków. Organizator ma więc obowiązek zapewnić członkom komisji – jeżeli jest to niezbędne – także zakwaterowanie (nocleg), sfinansować przejazd do i z miejscowości w której odbędą się posiedzenia komisji oraz zapewnić odpowiednie warunki pracy przez dostarczenie pomieszczeń i niezbędnych sprzętów i urządzeń.
W tym przypadku organy kontrolne nie będą miały podstaw do kwestionowania wydatków, gdyż przepis szczególny rozporządzenia wprost obciąża tymi kosztami właśnie organizatora. Jednakże należy mieć na uwadze, że wydatki takie powinny być w odpowiedniej wysokości, pokrywające tylko rzeczywiście niezbędne koszta.
Możliwe jest więc np. zakwestionowanie wydatku w postaci zakwaterowania w hotelu najwyższej kategorii delegacji organizacji twórczych i artystycznych, gdy możliwe było zakwaterowanie w innym hotelu o nieco niższym standardzie, ale zapewniającym także odpowiednie warunki pobytu w miejscowości w której odbywa się posiedzenie komisji konkursowej.
- Art. 16 ust. 1–5 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.).
- § 4, § 7 rozporządzenia z 30 czerwca 2004 r. ministra kultury w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz.U. nr 154, poz. 1629).
Zobacz także:
Tagi: konkurs
