Artykuły 10a––10d wprowadzone do ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przewidują, że gmina może zapewnić wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną gminnym instytucjom kultury jako jednostkom obsługiwanym. Wspólną obsługę
Jednostki kultury bez głównego księgowego
Od 1 stycznia 2016 r. zmienią się zasady współdziałania jednostek samorządu terytorialnego z samorządowymi instytucjami kultury. Gmina będzie mogła bowiem zapewnić wspólną obsługę księgową kilku jednostkom kultury.
może prowadzić:
-
urząd gminy,
-
inna jednostka organizacyjna gminy,
-
jednostka organizacyjna związku międzygminnego albo
-
jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego.
Gminne instytucje kultury mogą przystąpić do wspólnej obsługi na podstawie porozumienia zawartego z jednostką obsługującą. Muszą zgłosić taki zamiar wójtowi.
Jednostka obsługująca będzie miała prawo żądania od jednostki obsługiwanej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki. Natomiast jednostka obsługiwana będzie mogła żądać od jednostki obsługującej informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie zadań wykonywanych przez jednostkę obsługującą w ramach wspólnej obsługi.
Wspólna obsługa nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.
Konsekwencją nowych rozwiązań są zmiany w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jeśli w ramach wspólnej obsługi jednostka obsługująca zaliczana do sektora finansów publicznych zapewni realizację zadań głównego księgowego samorządowej instytucji kultury przez osobę spełniającą wymagane wymogi, w jednostce obsługiwanej nie zatrudnia się głównego księgowego.
Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1045).
