Do prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego w instytucji kultury niezbędne jest ustalenie sald końcowych aktywów i pasywów, porównanie sald z wynikami inwentaryzacji i przeprowadzenie niezbędnych korekt, sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont syntetycznych oraz zestawień obrotów i sald kont analitycznych oraz dokonanie uzgodnień. W zasadzie prace dotyczące sprawozdania finansowego można podzielić na 3 etapy:
Dyrektor odpowiada za inwentaryzację
Na dzień kończący rok obrotowy instytucja kultury jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych. Dyrektor instytucji już kilka miesięcy przed zakończeniem roku obrotowego powinien zaplanować związane z tym czynności oraz delegować uprawnienia i zadania na odpowiednich pracowników lub działy. To ostatni moment, aby sporządzić harmonogram działań.
- prace przygotowawcze do sporządzenia sprawozdania finansowego,
- sporządzenie sprawozdania finansowego,
- prace kończące rok obrotowy.
Inwentaryzacja – 4 obowiązki dyrektora
Za przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada dyrektor instytucji kultury nawet wtedy, gdy powierzył innej osobie określone obowiązki w zakresie rachunkowości. Nie oznacza to jednak wyłączenia odpowiedzialności innych osób za zaniechanie bądź nieprawidłowe wykonanie czynności związanych z przygotowaniem, przeprowadzeniem oraz rozliczeniem inwentaryzacji. Dyrektor instytucji kultury, będąc kierownikiem jednostki, najczęściej nie uczestniczy w czynnościach inwentaryzacyjnych. Do jego obowiązków należy w szczególności:
• wydanie przepisów wewnętrznych regulujących inwentaryzację (instrukcja inwentaryzacyjna),
• wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
• powołanie komisji inwentaryzacyjnej i ewentualnie zespołów spisowych, podejmowanie bieżących decyzji zapewniających prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji,
• zatwierdzenie dokumentacji z przebiegu i rozliczenia inwentaryzacji.
Inne czynności (np. przygotowanie arkuszy spisowych, przeprowadzenie spisu z natury) związane z inwentaryzacją dyrektor instytucji kultury najczęściej powierza innym pracownikom.
Zobacz także:
