Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Takie uprawnienia wprowadza art. 101 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Aby więc pracownicy teatru mogli zaskarżyć uchwałę rady miasta, która przewidziała w budżecie zbyt niską kwotę dotacji dla teatru, muszą wykazać przed sądem, że spełniają warunki wskazane przez ten przepis. Artykuł 101 ustawy o samorządzie gminnym mówi o interesie prawnym.
Czy pracownicy teatru mogą zaskarżyć zbyt niską wartość dotacji
Pracownicy teatru mają interes faktyczny, a nie prawny w podważeniu uchwały rady miasta przyznającej zbyt niską dotację teatrowi. Potwierdza to zarówno WSA w Poznaniu, jak i Naczelny Sąd Administracyjny.
Stanowisko WSA w Poznaniu
Pracownicy teatru mają jedynie interes faktyczny w tym, aby kwota dotacji była wyższa. Takie stanowisko zajął np. 22 października 2014 r. WSA w Poznaniu (I SA/Po 298/14), który ocenił negatywnie możliwość zaskarżenia przez pracowników teatru uchwały w sprawie wysokości dotacji dla teatru. Sąd uznał, że mają oni interes faktyczny, a nie prawny w podważeniu uchwały. Istnieje związek przyczynowo-skutkowego między finansowymi konsekwencjami uchwały a sytuacją pracowników teatru. Interes faktyczny może polegać np. na kwestii wpływu zaniżonej dotacji na ilość wystawionych przez teatr przedstawień, a więc zakres prac wykonanych przez aktorów. Nie jest to jednak wystarczające dla stwierdzenia istnienia interesu prawnego. Jego podstawą jest bowiem wskazanie takich przepisów, które dawałyby uprawnienie pracownikom, które uchwała im odbierze lub ograniczy. Takie przepisy pracownicy wskazali, ale okazało się, że są to przepisy, które są adresowane nie do pracowników, ale do organizatora teatru. Pracownicy powołali np. art. 28 ust. 3 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowiący, że organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:
- podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
- celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
- celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
Tak samo jako przepis adresowany do organizatora należy zakwalifikować art. 12 ustawy. Przepis ten stanowi, że organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Pracownicy niedofinansowanego teatru, starając się unieważnić uchwałę, nie mogą powołać się na tego typu przepisy. Nawet gdy organizator wbrew przepisom przeznaczy za mało środków dla instytucji kultury.
Stanowisko NSA
WSA w Poznaniu wskazał, że sytuacja prawna pracowników teatru jest zbliżona do sytuacji grupy mieszkańców gminy, którzy zaskarżyli uchwałę budżetową uznając, że kwota dotacji uniemożliwia dalsze prowadzenie działalności miejskiego centrum kultury. Sprawę tę rozstrzygnął 7 marca 2013 r. NSA (II GSK 1374/11) podkreślając, że interes faktyczny występuje wówczas, gdy określony podmiot jest wprawdzie zainteresowany sposobem uregulowania danej kwestii, nie może jednak wykazać naruszenia przepisu prawa powszechnie obowiązującego, dotyczącego jego sytuacji prawnej. NSA uznał, że taki właśnie charakter ma dążenie skarżących do uzyskania pośrednio korzystnych dla nich jako pracowników zapisów uchwały budżetowej gminy, dotyczących środków na działalność miejskiego domu kultury.
