Zgodnie z art. 31a ust. 4 uodk podjęcie przez pracownika artystycznego dodatkowego zatrudnienia lub zajęć na rzecz innego podmiotu wymaga uzyskania zgody pracodawcy, o ile dodatkowe zatrudnienie lub zajęcia mogłyby kolidować z wykonywaniem przez pracownika obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Ratio legis powyższego przepisu opiera się na zapewnieniu odpowiedniego poziomu artystycznego instytucji artystycznej, co mogłoby być problematyczne w przypadku pozostawienia pełnej swobody w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia przez pracowników wykonujących prace artystyczne (np. muzyków, aktorów, tancerzy, reżyserów, scenografów itp.).
Chałtury artystów – tylko za zgodą dyrektora
W przypadku pracowników instytucji artystycznych można mówić o ograniczeniach w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia.
Podjęcie dodatkowego zatrudnienia lub zajęć przez pracownika instytucji artystycznej traktowane jest jako odrębna przesłanka do rozwiązania stosunku pracy w trybie dyscyplinarnym – bez zachowania okresu wypowiedzenia z winy pracownika. Artykuł 31a ust. 6 uodk stanowi zatem odrębną podstawę rozwiązania umowy o pracę z takim pracownikiem, niezależnie od przesłanek wynikających z art. 52 kp.
Dodatkowo należy wspomnieć, że pracodawca może uzależnić udzielenie zgody na podjęcie przez pracownika artystycznego dodatkowego zatrudnienia lub zajęć na rzecz innego podmiotu od uzyskania zobowiązania tego podmiotu do pokrycia kosztów, które pracodawca – instytucja artystyczna – poniesie w związku z wykonywaniem przez pracownika dodatkowego zatrudnienia lub zajęć, w szczególności z tytułu odwołania spektaklu lub koncertu, zaangażowania nowego wykonawcy lub przeprowadzenia dodatkowych prób (art. 31a ust. 5 uodk).
Art. 31a ust. 4 i 5 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.).
Zobacz także:
