Jednym z obowiązków pracodawcy jest prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Jeśli pracownik zażąda wglądu do ewidencji, pracodawca musi mu ją udostępnić. Jednak pracownikom otrzymującym ryczałt za godziny nadliczbowe godzin pracy się nie ewidencjonuje.
Ryczałt za nadgodziny zwalnia z obowiązku ewidencjonowania godzin pracy
W stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy wynagrodzenie wraz z dodatkiem za nadgodziny może być zastąpione ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych. Zatem wysokość ryczałtu należy jedynie oszacować biorąc pod uwagę przewidywaną, a nie faktyczną liczbę nadgodzin.
Zdaniem Sądu Najwyższego: Ustalenie ryczałtu za pracę w godzinach nadliczbowych zwalnia pracodawcę z ewidencjonowania godzin pracy tylko wówczas, gdy pracownicy świadczą pracę ponad umówione normy czasu pracy, a dokładna kontrola liczby przepracowanych nadgodzin jest lub byłaby wysoce utrudniona (wyrok z 19 maja 2004 r., I PK 63/03).
W przypadku obliczaniu wynagrodzenia za 1 godzinę pracy pracodawca sumuje godziny rzeczywiście wypracowane przez pracownika. Liczba tych godzin nie zawiera godzin nadliczbowych objętych ryczałtem, ponieważ nie są one objęte ewidencją czasu pracy, chyba że pracodawca jest w stanie ustalić czas przepracowany przez pracownika ponad obowiązujące go normy.
- art. 149, art. 1511 § 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94).
Zobacz także:
