Pracodawca może wydać pracownikowi polecenie pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę:
Pracownik musi odbierać telefony po godzinach – to dyżur
Po zakończeniu harmonogramowych godzin pracy pracownik ma prawo swobodnie dysponować swoim czasem. Nie powinien wówczas pozostawać w dyspozycji pracodawcy. Szef może mu wprawdzie nakazać odbieranie telefonów „po godzinach”, ale wówczas – zdaniem SN – pracownik ma dyżur. Jest on legalny, ale podlega kilku ograniczeniom.
- w zakładzie pracy lub
- w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
Jest to tzw. dyżur.
Miejscem wyznaczonym do dyżurowania może być dom pracownika, ale często jest ono nieoznaczone. Po prostu: pracownik ma prawo po godzinach przebywać, gdzie chce i robić, co chce, aby tylko zawsze mógł odebrać ewentualny telefon od klienta czy pracodawcy. Jeśli nie chodzi tylko o telefoniczne załatwienie sprawy, ale też o ewentualny obowiązek stawienia się i np. usunięcia awarii, można zapisać, że pracownik w czasie dyżuru może być w dowolnym miejscu, ale np. musi mieć możliwość dotrzeć w ciągu godziny od wezwania do zakładu pracy.
Zdarza się, że pracownicy mają w domu służbowe telefony komórkowe i niekiedy są wzywani także „po godzinach” do pracy. Nie zawsze musi to jednak oznaczać, że pracownik ma dyżur. Jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, dyżur wystąpi dopiero wtedy, gdy pracownik ma obowiązek pozostawać w gotowości do odebrania telefonu w określonych godzinach po zakończeniu dniówki roboczej. A zatem w przypadku gdy pracodawca wyznacza godziny, w których pracownik musi odebrać telefon, a za jego nieodebranie mogłyby go spotkać jakieś konsekwencje służbowe.
Natomiast jeśli nie ma poleconego dyżuru, pracownik nie musi odbierać telefonu służbowego po godzinach pracy. W takiej sytuacji, nawet gdyby szef często dzwonił po godzinach pracy, pracownikowi nie będą przysługiwały jakiekolwiek świadczenia z tytułu dyżuru. Ale za to pracodawca nie może wyciągać wobec niego żadnych konsekwencji za to, że nie odebrał telefonu po pracy.
art. 1511, art. 1515 § 1–4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dyżur pracowniczy
