Ewidencja czasu pracy jest dokumentem obowiązkowym, który powinien być prowadzony wobec każdego pracownika (nawet osoby zatrudnionej w systemie zadaniowym lub osoby zarządzającej – choć w ich przypadku nie ewidencjonuje się godzin pracy). Natomiast lista obecności jest dokumentem nieobowiązkowym i ma jedynie charakter pomocniczy. Podobnie zresztą jak np. elektroniczny rejestr wejść i wyjść.
Lista obecności i rejestr wyjść nie zastąpią ewidencji czasu pracy
Każdy pracodawca ma obowiązek prowadzenia pracownikom ewidencji czasu pracy. Przepisy nie przesądzają jednak, w jaki sposób ma ona wyglądać. Ważne jednak, aby niezależnie od formy, była prowadzona na bieżąco i zawierała wszystkie niezbędne elementy. Dlatego listy obecności pracowników nie mogą zastąpić ewidencji czasu pracy.
Przy prowadzeniu ewidencji czasu pracy można bowiem posiłkować się harmonogramem czasu pracy, listami obecności, zeszytami wyjść prywatnych lub wydrukami z elektronicznego systemu rejestracji wejść i wyjść. Takie dodatkowe, nieobowiązkowe dokumenty nie mogą jednak zastąpić obowiązkowej ewidencji czasu pracy. Co prawda ewidencja może być prowadzona w formie elektronicznej (może też automatycznie wypełniać się na podstawie czytników wejść i wyjść), jednak również w takim przypadku musi zawierać wszystkie obowiązkowe elementy, a więc także urlopy, zwolnienia i dni wolne.
Jest jeszcze dodatkowy warunek, aby dane z elektronicznej ewidencji można było wydrukować, np. na żądanie inspektora (choć nie trzeba przechowywać ich w formie drukowanej). Oczywiście – o czym już wspomniano wyżej – elektroniczna ewidencja nie zwalnia też z obowiązku przechowywania wniosków urlopowych i zwolnień w formie papierowej.
Uwaga: ewidencję trzeba udostępnić pracownikowi lub państwowemu czy społecznemu inspektorowi pracy na ich żądanie (w razie potrzeby – także w formie wydruku).
art. 1401, art 149, art. 151 § 21 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
§ 8 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zobacz także:
