Od kilku lat daje się zaobserwować wzrost zainteresowania carpoolingiem w Polsce, co jest wynikiem nie tylko wysokich cen paliw i mody na ekologię, ale również rozpowszechnieniem się Internetu i rozwiązań mobilnych. Dzięki tym czynnikom współpasażerów podróży łatwo znaleźć nie tylko na różnego rodzaju forach czy portalach ogłoszeniowych, ale również za pośrednictwem wyspecjalizowanych serwisów zajmujących się kojarzeniem osób zainteresowanych tego rodzaju przejazdami (np. Blablacar.pl, Carpooling.pl, Wspolnedojazdy.pl czy Otodojazd.pl).
Na czym polega carpooling
Słowo „carpooling” pochodzi z języka angielskiego i oznacza „podwożenie”, „wypełnianie auta”. Powszechnie określa się nim formę wspólnego podróżowania (np. do pracy) polegającą na tym, że kierowca udostępnia wolne miejsca we własnym samochodzie, a pasażerowie udający się w tym samym kierunku solidarnie dzielą się z nim kosztami przejazdu. Wspomniane koszty ustalane są proporcjonalnie w części przypadającej na każdą z tych osób.
Ta forma podróżowania jest korzystna zarówno dla kierowcy, jak i jadących z nim pasażerów, zwłaszcza niemających samochodów ani uprawnień do kierowania nimi. Dzięki wspólnemu organizowaniu przejazdów pasażerowie ci mają bowiem możliwość podróżowania z reguły taniej, szybciej i w bardziej komfortowych warunkach, porównując ze środkami transportu zbiorowego. W ramach carpoolingu na ogół łatwiej jest ustalić dogodne dla wszystkich zainteresowanych czas i warunki przejazdu.
Carpooling oznacza także wymierne korzyści dla firm, zwłaszcza jeśli korzystają z niego zatrudnione w nich osoby. Dzięki wspólnemu podróżowaniu w komfortowych warunkach jest bowiem możliwe zacieśnienie więzi między pracownikami, co przekłada się na ich lepszą wydajność w przedsiębiorstwie. Wspomnianą wydajność można zwiększyć także przez poprawę punktualności tych osób, co na ogół jest łatwiejsze do zrealizowania w przypadku dojazdów prywatnymi samochodami. Dzięki łatwiejszemu, wygodniejszemu i szybszemu dojazdowi do pracy pracownicy są także mniej narażeni na stres, co również korzystnie przekłada się na jakość tej pracy. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki organizowaniu wspólnych dojazdów można bardziej optymalnie wykorzystywać firmowe parkingi. To szczególnie istotne w przypadku przedsiębiorstw położonych w centrach miast. Do tego dochodzą jeszcze kwestie wizerunkowe, przejawiające się poprawą reputacji firmy jako proekologicznej i promującej zasady społecznej odpowiedzialności w biznesie.
Zobacz także:
Tagi: carpooling, spółka z o.o.
