Podstawową trudnością w metodzie transakcji porównywalnych, poza właściwym doborem firm porównywalnych, jest to, że w przypadku wycenianych przedsiębiorstw nienotowanych na giełdzie transakcje są zawierane rzadko. Wówczas bazę porównawczą mogą stanowić transakcje zawarte dawno, w odmiennych warunkach ekonomicznych.
Formuła wyceny przedsiębiorstwa metodą transakcji porównywalnych jest następująca:
Wp – wartość wycenianego przedsiębiorstwa,
c1, c2, ..., cn – znane wartości rynkowe już wycenionych podobnych przedsiębiorstw,
n – liczba porównywanych przedsiębiorstw.
Znacznie lepiej będzie, gdy uzależnimy wartości wycenianego przedsiębiorstwa nie tylko od cen uzyskanych w transakcjach kupna-sprzedaży innych porównywalnych firm, ale również od wybranego parametru ekonomicznego będącego podstawą porównawczą. Takim parametrem mogą być: wielkość sprzedaży, wartość sprzedaży, zdolności produkcyjne, nadwyżka finansowa (przepływy pieniężne), zysk operacyjny, zysk netto itp. W takiej sytuacji wartość przedsiębiorstwa będzie określona wzorem:
Pp – wybrany parametr ekonomiczny wycenianego przedsiębiorstwa,
– suma cen uzyskanych w transakcjach kupna-sprzedaży porównywalnych firm,
– suma wybranego parametru ekonomicznego w porównywalnych firmach.
Przykład: wyceńmy metodą transakcji porównywalnych wartość samochodowej stacji serwisowej o rocznych przychodach ze sprzedaży równych 3 mln zł. Wartości podobnych warsztatów samochodowych sprzedanych w ciągu ostatnich dwóch lat i funkcjonujących w tym samym mieście oraz ich poziomy sprzedaży kształtowały się następująco:
Stacja serwisowa
|
Roczna wartość przychodów ze sprzedaży (w mln zł)
|
Osiągnięta cena transakcyjna (w mln zł)
|
A
|
1,7
|
0,81
|
B
|
4,5
|
4,56
|
C
|
7,0
|
5,41
|
D
|
3,7
|
2,91
|
E
|
0,9
|
1,05
|
RAZEM
|
17,8
|
14,74
|
W tym przypadku parametrem ekonomicznym będzie wartość przychodów ze sprzedaży. Zgodnie z formułą na wycenę za pomocą transakcji porównywalnych otrzymamy następującą wartość wycenianego warsztatu:

= 3 mln zł × 14,74 mln zł / 17,8 mln zł =
2,48 mln zł
dr Piotr Szczepankowski, adiunkt w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie
Zobacz także: