Osoba, która jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę i jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega z umowy o pracę, a z działalności ubezpieczenia emerytalne i rentowe są dla niej dobrowolne. Ubezpieczenia emerytalne i rentowe z działalności są natomiast obowiązkowe, gdy podstawa wymiaru składek z umowy o pracę, a w praktyce określone w umowie wynagrodzenie za pracę są niższe od kwoty minimalnego wynagrodzenia. Tylko wówczas istnieje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z działalności. Gdy wynagrodzenie z umowy o pracę jest co najmniej równe minimalnej płacy, z działalności obowiązkowa jest tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Wypadek pracownika przy prowadzeniu działalności gospodarczej
Jeśli pracownik uległ wypadkowi podczas wykonywania działalności gospodarczej od której opłaca tylko składkę zdrowotną, nie otrzyma zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego ani z racji prowadzenia firmy ani od swego pracodawcy.
Pracownik prowadzi własną działalność
Pracownik, który uległ wypadkowi przy prowadzonej działalności gospodarczej i z tego powodu jest niezdolny do pracy, ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego z tytułu zatrudnienia. Za pierwsze 33 dni niezdolności do pracy (14 dni w przypadku pracownika, który ukończył 50 lat) pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas choroby, które jest finansowane ze środków pracodawcy. Po upływie tego okresu przysługuje mu zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego. Generalnie wynagrodzenie chorobowe przysługuje w wysokości 80%.
Świadczenia wypadkowe dla przedsiębiorcy
Zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy prowadzonej działalności gospodarczej przysługuje osobie, która z działalności podlega ubezpieczeniu wypadkowemu. Dokumentem potwierdzającym wypadek jest karta wypadku sporządzana przez ZUS.
Pracownik, dla którego działalność jest tytułem do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, mógłby przystąpić do tych ubezpieczeń i wówczas byłby objęty z działalności również ubezpieczeniem wypadkowym. W konsekwencji przysługiwałyby mu świadczenia z tytułu wypadku przy działalności.
Gdyby ubezpieczony nabył prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego z działalności, to pracodawca również byłby zobowiązany do wypłacania mu za okres niezdolności do pracy zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego.
-
art. 9 ust. 1–1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 121 ze zm.),
-
art. 2 pkt 11 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1242 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: zasiłek chorobowy
