Zasady ustalania prawa do zasiłku, jego wysokość oraz zasady wypłaty są określone w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Dotyczy ona osób ubezpieczonych - a te zagadnienia reguluje z kolei ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych.
Świadczenia w razie choroby i macierzyństwa - komentarz ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia zasady ustalania i wypłaty określonych zasiłków. W jaki sposób udokumentować prawo do zasiłków?
Kto ma prawo do zasiłku?
Można wskazać dwie grupy osób uprawnionych do otrzymywania zasiłku w przypadku choroby i macierzyństwa. Pierwszą są osoby podlegające ubezpieczeniu obowiązkowo - drugą, osoby które dobrowolnie zgłosiły się do ubezpieczenia chorobowego.
Zobacz także: Podstawa chorobowego w 2022 roku – jak przeliczać
Obowiązkowe ubezpieczenie chorobowe odnosi się do:
- pracowników
- osób odbywającą służbę zastępczą
- członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,
- małżonek Prezydenta RP
Dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym mogą być objęte osoby:
- wykonujące pracę nakładczą
- prowadzące działalność pozarolniczą oraz osoby z nimi współpracujące
- wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub inne umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o umowie zlecenia oraz osoby z nimi współpracujące
- świadczące pracę na podstawie umowy uaktywniającej zgodnie z przepisami o opiece nad dziećmi do 3 roku życia,
- wykonujące pracę odpłatnie na podstawie skierowania do pracy podczas odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania
Dobrowolnie mogą się zgłosić do ubezpieczenia również doktoranci, którzy rozpoczęli studia doktoranckie w roku akademickim 2019/2020 lub później, oraz duchowni.
Dokumentowanie prawa do zasiłków
To w jaki sposób dokumentować prawo do zasiłku, zostało określone w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków.
Zobacz także: Czy od 1 stycznia 2022 r. lekarz może wystawić zwolnienie z powodu wypalenia zawodowego
Płatnik składek musi złożyć do ZUS odpowiednie dokumenty, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł przyznać i wypłacić zasiłek. Płatnik musi więc przekazać do ZUS zaświadczenie:
- Z-3 - dla pracowników
- Z-3b - dla ubezpieczonych wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą, osób z nimi wspólpracujących, a także w odniesieniu do duchownych
- Z-3a - w przypadku wszystkich pozostałych ubezpieczonych, m.in. wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia i podobnych.
Dokumenty mogą być składane przez osobę, która chce otrzymać zasiłek, a także przez lekarza lub płatnika składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje zarówno formę papierową wniosków, jak i formę elektroniczną. Z tym że w przypadku wniosku elektronicznego, musi on spełnić określone warunki.
Ważne: Wniosek o wypłatę zasiłku przesyłane w formie dokumentu elektronicznego muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym albo przesłane za pomocą profilu PUE ZUS na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS.
Zobacz także: E-administracja - elektroniczne możliwości administracji
Komentarz do ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - wybrane zagadnienia - opublikowany na oficjalnym portalu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - zus.pl
