Świadczeniami nienależnie pobranymi są:
Świadczenia pobrane nienależnie zwraca świadczeniobiorca
Płatnik, który stwierdzi, że nastąpiło pobranie nienależnego świadczenia, niezwłocznie zawiadamia o tym właściwy oddział ZUS. Ten po zbadaniu sprawy wyda w tej sprawie decyzję. Właściwym do rozpatrywania spraw związanych z ustalaniem, czy świadczenie zostało pobrane nienależnie jest oddział ZUS, na terenie którego znajduje się siedziba płatnika składek.
- świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli ubezpieczony pobierający świadczenie był pouczony o braku prawa do ich pobierania (np. gdy pracodawca wypłacił zasiłek opiekuńczy, mimo że pracownik we wniosku o zasiłek opiekuńczy podał, że w okresie sprawowania opieki nad chorym dzieckiem w wieku powyżej 2 lat jest inny członek rodziny mogący zapewnić dziecku opiekę),
- świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych danych lub fałszywych dokumentów przekazanych przez ubezpieczonego albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia przez ubezpieczonego (pracownika) w błąd płatnika składek wypłacającego świadczenia (np. gdy pracownik ubiegający się o zasiłek opiekuńczy zataił informację o pobieraniu zasiłku opiekuńczego przez małżonka).
Jeżeli wypłacone świadczenie zostało pobrane przez ubezpieczonego nienależnie, a równocześnie ubezpieczony poinformował pracodawcę o okolicznościach skutkujących brakiem prawa do tego świadczenia, to oddział ZUS będzie dochodził jego zwrotu bezpośrednio od ubezpieczonego, ale bez odsetek za zwłokę.
Przy zawiadomieniu ZUS o nienależnie pobranym świadczeniu nie obowiązuje specjalna procedura. I tak:
- Wystarczy, że płatnik składek napisze „zwykłe” pismo, wskazując okoliczności i załączając w miarę możliwości dowody, które jego zdaniem świadczą o nienależnym pobraniu świadczenia.
- Jeżeli ZUS będzie miał wątpliwości, zbada okoliczności sprawy, ustali, czy miało miejsce nienależne pobranie świadczenia i ostatecznie wyda decyzję. Pracownik będzie musiał zwrócić takie świadczenie bezpośrednio do oddziału, który wydał decyzję zobowiązującą do zwrotu, na rachunek bankowy podany w tej decyzji.
- ZUS w decyzji poinformuje, że jeżeli pracownik zwróci nienależnie pobraną kwotę jeszcze przed uprawomocnieniem się decyzji (w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji), a świadczenie ma być zwracane przez pracownika z odsetkami, wówczas nie będą naliczane dalsze odsetki. Oznacza to, że zwróci nienależnie pobraną kwotę wraz z odsetkami, ale liczonymi tylko do dnia wydania decyzji. Jeżeli tego nie zrobi, kwota świadczeń będzie potrącana ze świadczeń bieżąco przysługujących. W przypadku gdy pracownik nie ma prawa do bieżących świadczeń, należność będzie dochodzona w drodze egzekucji, a kwota odsetek będzie wzrastała i naliczana aż do całkowitej spłaty zadłużenia. A zatem w interesie pracownika jest szybki zwrot nienależnie pobranej kwoty.
art. 66 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 159).
Zobacz także:
