Podstawowym dokumentem stwierdzającym, że zdarzenie zostało (lub nie) zakwalifikowane jako wypadek przy pracy,
jest protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
(zwany dalej protokołem powypadkowym). Ustalenie, czy zdarzenie jest
wypadkiem przy pracy, oraz zbadanie przyczyn wypadku przy pracy należy
do obowiązków pracodawcy, który ponosi wszystkie związane z tym koszty. W
tym celu pracodawca powołuje zespół powypadkowy, którego zadaniem jest
ustalenie, czy zaistniałe w zakładzie pracy zdarzenie można
zakwalifikować jako wypadek przy pracy. Po ustaleniu okoliczności i
przyczyn wypadku przy pracy zespół powypadkowy sporządza – nie później
niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół
powypadkowy. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy w
terminie późniejszym wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności
wymaga podania przyczyn tego opóźnienia w treści protokołu
powypadkowego. Zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy w
niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją
powypadkową doręcza niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia (liczba
egzemplarzy zależy od liczby osób, które zostały poszkodowane w
wypadku).
Protokół powypadkowy w razie wypadku przy pracy
Podstawą do przyznania poszkodowanemu pracownikowi świadczeń w razie wypadku przy pracy jest protokół powypadkowy oraz zaświadczenie lekarskie wystawione na formularzu ZUS ZLA. Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie rejestru wypadków na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych.
Wzór protokołu powypadkowego został określony w załączniku do rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy albo że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika np. do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia. Pracodawca powinien zatwierdzić protokół powypadkowy nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia, a następnie niezwłocznie doręczyć go poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego – członkom rodziny zmarłego pracownika. Protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych pracodawca musi dostarczyć właściwemu inspektorowi pracy. Protokół powypadkowy należy przechowywać wraz z załączonymi do niego dokumentami przez 10 lat. Każde zdarzenie zaistniałe w zakładzie pracy, nawet takie, które nie zostało uznane za wypadek przy pracy, powinno być zarejestrowane. Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie rejestru wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. nr 227, poz. 2298);
- rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. nr 236, poz. 1992 ze zm.).
Tagi: wypadek przy pracy
