Zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz ZUS w przypadku braku dokumentacji finansowej i list płac, zaświadczenie o wysokości osiąganego wynagrodzenia na druku ZUS Rp-7 może być wypełnione na podstawie dokumentacji wynikającej z akt osobowych, a więc m.in. na podstawie danych zawartych w umowie o pracę, pismach o powołaniu, mianowaniu oraz innych określających wynagrodzenie danej osoby. Takie składniki wynagrodzenia jak premie, nagrody czy dodatki mogą być uwzględnione tylko wtedy, gdy zachowana dokumentacja wskazuje niewątpliwie na ich faktyczną wypłatę w określonej wysokości, od której została odprowadzona składka na ubezpieczenie społeczne.
Zaświadczenie ZUS Rp-7 można wystawić także na podstawie danych z akt osobowych
W przypadku braku dokumentacji finansowej pracodawca może wystawić zaświadczenie o wynagrodzeniu na podstawie danych z akt osobowych pracownika. Wypełniając zaświadczenie ZUS Rp-7 należy ustalić łączną kwotę przychodu pracownika za dany rok kalendarzowy.
Jeśli w aktach osobowych pracownika wynagrodzenie jest określone stawką godzinową, ustalenie wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru jest dopuszczalne tylko wówczas, gdy zachowały się dane dotyczące liczby godzin, które pracownik faktycznie przepracował w danym okresie na określonym stanowisku (dziennie, tygodniowo lub miesięcznie). Na podstawie tej dokumentacji pracodawca powinien móc ustalić:
- składnik wynagrodzenia,
- tytuł wypłaty,
- okres, którego dotyczy wypłacony składnik,
- czy od składników wynagrodzenia był obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i czy została opłacona składka, a także okres wypłaty i wysokość wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego.
Wypełniając pkt 3 zaświadczenia Rp-7, należy ustalić łączną kwotę przychodu pracownika za dany rok kalendarzowy. W tym celu trzeba zsumować te składniki wynagrodzenia (przychodu), od których istniał obowiązek odprowadzenia składki na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz inne wypłaty, wymienione w art. 15 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
art. 15, art. 125–125a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1440 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: dokumenty zus, wynagrodzenie
