Sugestia wyrażona w piśmie RPO skierowanym do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pojawiła na skutek skargi obywatela, który nie mógł skorzystać z zagranicznych wakacji. Jego dowód osobisty został unieważniony w 2018 r. o czym organ gminy go nie poinformował. Dowiedział się o tym dopiero na lotnisku, kiedy wybierał się na urlop.
Urząd nie poinformuje o nieważnym dowodzie osobistym
Urząd nie ma obowiązku poinformować o unieważnieniu dokumentu osoby, która z niego korzysta. W wielu przypadkach osoby te mogą nie mieć świadomości, że ich dokument tożsamości jest już nieważny. Rzecznik Praw Obywatelskich sugeruje, aby wprowadzić dla organów gminy nowy obowiązek, dotyczący informowania o unieważnieniu dowodu.
Organ gminy wyjaśnił natomiast, że unieważnienie dokumentu nastąpiło zgodnie z art. 50 ust. 3 pkt 6 ustawy o dowodach osobistych, a przepis ten nie zobowiązuje organów gminy do informowania posiadacza o ważności dokumentu. Zgodnie z przywołanym przepisem unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym.
Zdaniem organu gminy, nie ma powodu aby powiadomić obywatela, ponieważ unieważnienie dokumentu nie następuje na skutek postępowania administracyjnego zakończonego decyzją administracyjną.
Zobacz także: Najważniejsze zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw
Analizując sprawę Rzecznik Praw Obywatelskich doszedł do przekonania, że w niektórych sytuacjach jednak taki obowiązek poinformowania wydaje się zasadny. Szczególnie, że jego brak może prowadzić do negatywnych skutków dla osoby posługującej się dowodem osobistym. Takim negatywnym skutkiem jest chociażby brak możliwości wyjechania za granicę, mimo poniesienia kosztów wycieczki. Trzeba wziąć także pod uwagę, że nie jest to utrata ważności dokumentu ze względu na upływ czasu na który dokument był wydany, tym samym wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, że ich dokument jest nieważny.
Ważne: Rzecznik Praw Obywatelskich postuluje, by organ gminy miał obowiązek poinformować o unieważnieniu dowodu osobistego.
Czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przychyli się do postulatów płynących z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich?
Zobacz także: Ile czasu ma burmistrz na wydanie decyzji, jeśli SKO uchyliło decyzję do ponownego rozpatrzenia
Informacja opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Rzecznika Praw Obywatelskich na jego oficjalnej stronie internetowej - portal bip.brpo.gov.pl
