Dowodem wykonania kalibracji tachografu w pojeździe jest tabliczka instalacyjna zawierająca wymagane informacje, jak również zabezpieczenie plombownicze, które znajduje się na połączeniu skrzyni biegów oraz czujnika ruchu – impulsatora oraz samego tachografu – w przypadku tachografów analogowych. Tabliczka instalacyjna jest naklejana najczęściej na słupek „B” pojazdu po zakończonych czynnościach kalibracyjnych, a znamienną informacją staje się dla nas wówczas data wykonania kalibracji, a dokładniej data wyznaczenia współczynnika „w” pojazdu oraz wyznaczenia średniej wartości obwodu tocznego kół osi napędowej pojazdu.
Ponowna legalizacja tachografu przed ustawowym terminem
Firmy nie powinny bagatelizować obowiązku kalibracji tachografów choćby z powodu konsekwencji kar, jakie są nakładane za jej brak. Koszty wynikające z niedopilnowania terminu kalibracji lub zaistnienia okoliczności jakie powodują, że legalizacja ta traci swoją ważność, to 2.000 zł dla osoby zarządzającej w firmie oraz 1.000 zł dla przedsiębiorstwa. Biorąc te koszty pod uwagę warto znać zasady, jakie obowiązują w obecnych wymaganiach prawnych dotyczących kalibracji.
Data wykonania badania zachowuje swoją ważność przez okres 24 miesięcy, licząc od dnia jego wykonania. Oprócz konieczności zwrócenia uwagi na datę kalibracji należy również pamiętać o innych powodach, dla których będziemy zmuszeni do wykonania ponownej kalibracji przed upływem jej czasu obowiązywania. Sytuacje, jakie wymuszają ponowną kalibrację, zawarte są w definicji kalibracji, jaką możemy znaleźć w rozporządzeniu 136/ 2002 r.
KALIBRACJA to aktualizacja lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numery VIN, VRN i kod rejestrującego Państwa Członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (w, k, l, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości (gdy dotyczy), bieżący czas UTC, bieżącą wartość licznika kilometrów).
Wszystkie zasady związane z posiadaną kalibracją tachografu związane są właśnie ze wspomnianą definicją.
Najczęstszym błędem, jaki występuje w firmach transportowych, jest sytuacja, kiedy następuje wykup pojazdu z leasingu, a numer rejestracyjny pojazdu od momentu jego przejęcia się zmienia. W konsekwencji wymusza wykonanie ponownej kalibracji.
Zobacz także:
Tagi: tachograf
