Obecnie często toczą się postępowania administracyjne wszczynane na podstawie kontroli drogowej w oparciu o stwierdzone naruszenie braku wymaganego odczytu z pamięci masowej tachografu. Musimy mieć świadomość, że osoba kontrolująca wyposażona w odpowiedni sprzęt z łatwością będzie mogła stwierdzić datę ostatniego pobrania danych z pamięci masowej tachografu. Dlatego też warto zwrócić uwagę, że nie zachowując wymaganego okresu odczytu, otrzymamy informacje o naruszeniu obowiązku wczytywania danych urządzenia rejestrującego za każdy pojazd – na podstawie art. 92 a ust. 1, 6, 7 ustawy o transporcie drogowym.
Czy ITD może sprawdzić, kiedy po raz ostatni były sczytywane dane z tachografu cyfrowego
Kontrola tachografu na drodze może znaczącą odbiegać od sprawdzenia jedynie norm czasu pracy kierowcy. Często celem weryfikacji pracy kierowcy rozpatruje się również inne zagadnienia, związane choćby z rejestracją zdarzeń czy usterek w pamięci tachografu. Bardzo często jednak w pierwszej kolejności zwraca się uwagę na zachowanie właściwych odstępów czasu wykonywanych obowiązkowych odczytów. Jak wiemy, odczyt danych z tachografu nie może być rzadziej wykonywany niż 90 dni. Sczytanie danych po tym okresie zagrożone jest karą 500 zł, co ma nas bardziej zachęcić do zachowania wymaganego czasu obowiązkowego odczytu.
Z pewnością można zaradzić tego rodzaju naruszeniom, wykorzystując do tego celu odpowiednie systemy zdalnego pobierania danych. Jednym z nich jest system DLD wide range producenta tachografów cyfrowych VDO, dzięki któremu osoba odpowiedzialna za odczyt danych z tachografu może praktycznie nie myśleć o konieczności dopilnowania terminu pobrania, ponieważ system zarządzania odczytami samoczynnie dokona odczytu. W przypadku natomiast problemów z uzyskaniem odczytu, system samoczynnie poinformuje osobę odpowiedzialną za pomocą maila.
Jak się łatwo przekonać, warto dzisiaj inwestować we wszelakie rozwiązania techniczne, dzięki którym nadzór nad naszym tachografem przejmuje komputer. Mamy w końcu do czynienia z systemem danych cyfrowych i sprawowanie nadzoru przy wykorzystaniu osób odpowiedzialnych za tego rodzaju obowiązki nie dorówna niezawodnym systemom automatycznego poboru danych.
Art. 92 a ust. 1, ust. 6, ust. 7, załącznik nr 3 lp. 6.3.12 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1414 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: tachograf, kontrola ITD
