Wysokość opłat jest uzależniona m.in. od norm spełnianych przez silnik:
a) pojazd do 12 t lub autobus
Jeśli więc mamy silnik Euro 5 a przejazd wykonywany jest przez ciężarówkę do 12 t bądź przez autobus, to opłata za 1 km wynosi 24 grosze. Jeśli taki sam pojazd z silnikiem Euro 4 będzie chciał skorzystać z tych dróg, będzie musiał zapłacić 34 grosze (wcześniej 30 groszy), natomiast silnik Euro 3 będzie wymagał opłaty w wysokości 42 groszy za kilometr (wcześniej 37 groszy).
b) pojazd powyżej 12 ton
W przypadku pojazdów powyżej 12 t opłaty są wyższe. W przypadku silnika Euro 5 koszt przejazdu wyniesie 33 grosze za kilometr (wcześniej 29), silnik Euro 4 to już 45 groszy za kilometr (zamiast poprzednio obowiązujących 39 groszy), natomiast Euro 3 to 55 groszy za kilometr (poprzednio 48 groszy).
Wyższe opłaty drogowe w 2023 r.
Opłaty za przejazd po drogach należących do systemu e-TOLL od 1 stycznia są wyższe. Przejazd ciężarówką do 12 t lub autobusem z silnikiem Euro 5 autostradą lub drogą ekspresową to już 24 grosze za kilometr. Dotychczas było to 21 groszy.
Każdego roku wysokość opłat drogowych jest waloryzowana. Tegoroczne podwyżki są związane m.in. z wysoką inflacją, bowiem wysokość waloryzacji zależy od wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów porównywanego rok do roku. Wysokość wskaźnika jest określana w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Zobacz także:
Stawki opłat drogowych zostały podwyższone o 13,3%, ponieważ w tym roku wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu pierwszych trzech kwartałów wyniósł 113,3 w stosunku do pierwszych trzech kwartałów 2021 roku. Ceny wzrosły więc o 13,3%, o tyle wzrosły także opłaty drogowe.
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (rok 2023).
Kategoria pojazdu |
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) |
|||
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin |
||||
Maks. Euro 2 |
Euro 3 |
Euro 4 |
Min. Euro 5 |
|
Pojazdy samochodowe o DMC powyżej 3,5 t i poniżej 12 t |
0,48 (było: 0,42) |
0,42 (było: 0, 37) |
0,34 (było: 0,30) |
0,24 (było: 0,21) |
Pojazdy samochodowe o DMC co najmniej 12 t |
0,64 (było: 0,56) |
0,55 (było: 0,48) |
0,45 (było: 0,39) |
0,33 (było: 0,29) |
Autobusy niezależnie od DMC |
0,48 (było: 0,42) |
0,42 (było: 0,37) |
0,34 (było: 0,30) |
0,24 (było: 0,21) |
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną (rok 2023).
Kategoria pojazdu |
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) |
|||
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin |
||||
Maks. Euro 2 |
Euro 3 |
Euro 4 |
Min. Euro 5 |
|
Pojazdy samochodowe o DMC powyżej 3,5 t i poniżej 12 t |
0,39 (było: 0,34) |
0,34 (było: 0,30) |
0,27 (było: 0,23) |
0,20 (było: 0,17) |
Pojazdy samochodowe o DMC co najmniej 12 t |
0,50 (było: 0,44) |
0,45 (było: 0,39) |
0,36 (było: 0,31) |
0,25 (było: 0,22) |
Autobusy niezależnie od DMC |
0,39 (było: 0,34) |
0,34 (było: 0,30) |
0,27 (było: 0,23) |
0,20 (było: 0,17) |
- obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2023 (Monitor Polski z 2022 r. poz. 1167).
