Błędy należy poprawiać przez skreślenie dotychczasowej treści z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, wpisanie właściwej treści, podpisanie poprawki i umieszczenie daty (art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości). W pozostałych przypadkach skreśla się błędny zapis i dokonuje poprawnego zapisu w odrębnej pozycji arkusza spisowego. Przy skreśleniu członkowie zespołu spisowego podpisują się i wskazują miejsca poprawnego zapisu. Nanoszenie poprawek z użyciem korektorów, zamazywań lub innych sposobów, które uniemożliwiają odczytanie treści pierwotnego zapisu jest niedopuszczalne.
11 najczęściej popełnianych błędów przy inwentaryzacji
Najczęściej popełniane błędy podczas inwentaryzacji dotyczą głównie niezachowania ustawowych terminów czy nieodpowiednie dokumentowanie wyników inwentaryzacji. Ale to nie jedyne uchybienia – przedstawiamy 11 najczęściej popełnianych błędów, których warto uniknąć.
Gdy popełnimy błąd
Do najczęstszych błędów podczas inwentaryzacji w jednostkach oświatowych…
… ujawnianych podczas czynności kontrolnych, należą:
- niezachowanie ustawowych terminów,
- nieustalanie stanu materiałów i towarów wydanych, niezużytych, zaliczonych w koszty w momencie zakupu oraz brak korekty kosztów (art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości),
- pominięcie sald zerowych,
- brak szkoleń dla komisji inwentaryzacyjnej,
- nieprawidłowe kompensowanie niedoborów z nadwyżkami,
- niewłaściwy dobór formy do składnika majątku, np. WNiP – często jednostki wybierają spis z natury, a powinna być przeprowadzana drogą weryfikacji (art. 26 ust. 1 ww. ustawy),
- inwentaryzacja oraz jej wyniki są nieodpowiednio udokumentowane, niezgodnie z postanowieniami instrukcji inwentaryzacyjnej,
- nieinwentaryzowanie majątku obcego,
- zbyt późne podejmowanie niektórych czynności inwentaryzacyjnych,
- niewyjaśnianie nadwyżek,
- nie rozliczanie wyników inwentaryzacyjnych w okresie, którego dotyczą.
Przykład: Korekta kosztów na koniec roku
Jednostka oświatowa zgodnie z przyjętymi zasadami obciąża koszty w momencie zakupu (paliwo do samochodów). Na koniec roku budżetowego powinna dokonać (korekty kosztów) inwentaryzacji tych składników, co również powinno być ujęte w zarządzeniu dotyczącym okresowej inwentaryzacji. I zgodnie z art. 17 ustawy o rachunkowości – w kosztach danej jednostki. Wartość paliwa znajdującego się w bakach samochodów spisano i wyceniono na kwotę 1.000 zł.
- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.).
Zobacz także:
