Z dniem mianowania dotychczasowy stosunek pracy takiej osoby przekształca się (zwykle ze stosunku na podstawie umowy o pracę) w stosunek pracy na podstawie mianowania. Urzędnik służby cywilnej ma więcej uprawnień, ale jednocześnie więcej obowiązków.
Urzędnik służby cywilnej – wynagrodzenie, urlop, awans
Urzędnik służby cywilnej to osoba, która zdała stosowny egzamin państwowy. Postępowanie kwalifikacyjne w służbie cywilnej prowadzi KSAP. Każdy pracownik służby cywilnej, który chce uzyskać mianowanie, może zgłaszać się za pośrednictwem Internetowego Systemu Zgłoszeń do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej.
Wynagrodzenie urzędnika służby cywilnej
Wynagrodzenie urzędnika służby cywilnej składa się nie tylko z wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla zajmowanego stanowiska pracy i dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej, ale również dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego.
Przepisy ustanawiają 9 stopni służbowych urzędników służby cywilnej. Stopniom służbowym są przyporządkowane stawki dodatku służby cywilnej z tytułu posiadanego stopnia służbowego. Przy kwocie bazowej wynoszącej 2.031,96 zł – dodatek z tytułu pierwszego stopnia to 0,47 x 2.031,96 zł, czyli 955,02 zł.
Urzędnik służby cywilnej - kolejny stopień służbowy
Urzędnik służby cywilnej może otrzymać kolejny stopień służbowy po uzyskaniu pozytywnej oceny okresowej. Musi ona zawierać umotywowany wniosek bezpośredniego przełożonego o przyznanie urzędnikowi służby cywilnej kolejnego stopnia służbowego.
Urzędnik służby cywilnej, który od otrzymania ostatniego stopnia służbowego uzyskał dwie kolejne następujące po sobie pozytywne oceny okresowe na jednym z dwóch najwyższych poziomów przewidzianych w skali ocen, otrzymuje kolejny stopień służbowy. Następuje to w terminie 30 dni od dnia zapoznania urzędnika służby cywilnej z oceną okresową.
Urzędnikowi służby cywilnej na ogólnych zasadach także przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne.
Dodatkowy urlop wypoczynkowy urzędnika służby cywilnej
Urzędnikowi służby cywilnej przysługuje corocznie dodatkowy urlop wypoczynkowy. Wynosi on po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej 1 dzień. Urlop ten wzrasta z każdym rokiem pracy o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni.
Urzędnik służby cywilnej:
-
po przepracowaniu 5 lat – uzyskuje dodatkowy 1 dzień.
-
po przepracowaniu 10 lat – ma 6 dodatkowych dni.
-
po przepracowaniu 16 lat – ma 12 dodatkowych dni (w praktyce 26 + 12, czyli 38).
art. 48, 49, 85, 86, 92 i 105 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1233).
